Verkstadsföretagen Finnveden och Haldex samt bilsäkerhetskoncernen Autoliv redovisade ökade vinster i sin delårsrapporter på torsdagen. Men för fordonsindustrins underleverantörer som helhet går det knackigt. Det kan leda till konkurser bland små och medelstora företag.
Lönsamheten är klart otillfredsställande, säger Svenåke Berglie, vd i branschorganisationen Fordonskomponentgruppen.
Sverige har varit förskonat från konkurser men urholkade balansräkningar oroar.
Jag tror att vi får se att fler mindre och medelstora företag kommer på ekonomiskt obestånd i Sverige, säger Berglie.
En studie över de fyra senaste åren som Fordonskomponentgruppen låtit göra bland svenska leverantörer till fordonsindustrin visar att lönsamheten dalat.
Det är en negativ utveckling trots att volymerna ökat, säger Berglie.
Resultaten före skatt ligger i snitt på knappt tre procent av omsättningen.
Problemen understryks av att bilföretagen är dåliga på att betala sina räkningar i tid.
Det finns dock några ljuspunkter, exempelvis Volvo Personvagnars framgång med sin stadsjeep, Volvo Lastvagnars försäljning av den senaste generationen lastbilar och Scanias positiva resultatutveckling.
Volymerna har inte varit så tokiga de senaste åren även om det varit lågkonjunktur, säger Berglie.
Bilsäkerhetsföretaget Autoliv redovisar en vinst före skatt på 79,8 miljoner dollar för första kvartalet jämfört med en vinst på 62 miljoner dollar motsvarande period i fjol, men huvuddelen av koncernens verksamhet ligger utanför Sverige.
Bolaget räknar med att försäljningen kommer att öka med närmare 10 procent under andra kvartalet och att rörelsemarginalen förbättras.
Finnvedens vinst steg från 15 till 37 miljoner efter en försäljningsökning från 1 114 till 1 219 miljoner kronor.
Efter redovisningsperiodens slut har 65 anställda varslats om uppsägning.
Haldexkoncernen lever högt på sitt system för fyrhjulsdrift. Leveranserna till Volvo Personvagnar startade under andra halvåret 2002 och har kraftigt medverkat till resultatförbättringen. Vinsten ökade från 39 till 54 miljoner kronor jämfört med första kvartalet i fjol.
I Europa visar den senaste helårsprognosen från analysföretaget JD Power att lastbilsproduktionen minskar med knappt 12 procent. För personbilar spås en minskning med 4 procent.
I Nordamerika väntas produktionen av personbilar och lätta lastbilar minska med 1,5 procent under 2003.