Tyska Opel kan räddas med pengar från återförsäljarna.
Planen är att de ska satsa 150 euro, drygt 1 600 kronor, för varje såld bil.
Samma lösning tros inte fungera för att rädda Saab Automobile.
Nej, vi är för få handlare som bara säljer Saab och det är alldeles för små volymer. Det blir inga pengar av det. Opel säljer runt en miljon, Saab kanske 60 000 i år om prognosen håller, säger Peter Hallberg, vd för GM-handlarnas återförsäljarförening i Sverige.
Han ska på föreningens årsmöte nästa tisdag lägga fram förslaget att de 45 svenska Opel- och Saabhandlarna ska vara med i aktionen för att rädda Opel. Genom ett bidrag per såld bil till en fond som siktar på 15-20 procents delägarskap ska Opel få in friskt kapital.
Det är hjälp till självhjälp eftersom vi är oerhört måna om att Opel överlever. Samtidigt är det ingen välgörenhet, vi ska få avkastning, säger han.
Det är tyska Opelåterförsäljare som har tagit initiativet, skriver Dagens Industri.
De europeiska Opelhandlarna (Euroda) har möte i Wien den 14 maj och ska då fatta beslut om fonden. Totalt är det över 4 000 återförsäljare.
Peter Hallberg tror att de svenska återförsäljarna, som alla är fristående bolag, hänger på.
De signaler jag hittills har fått är positiva, säger han.
Försäljningen för både Saab och Opel har rasat mer än snittet och många handlare är trängda.
Förra året jobbade cirka 3 500 personer med försäljning och service. Enligt Peter Hallberg har ett par hundra varslats om uppsägning.