Framtiden för Saabs växellådsfabrik i Göteborg, GM Powertrain, ska avgöras inom några månader.
Vi för förhandlingar om försäljning, säger vd Kjell AC Bergström.
Det betyder att växellådsfabriken, som de senaste åren har genomgått tuffa neddragningar, ser ut att gå samma öde till mötes som GM Powertrains motorfabrik i Södertälje. I början av året blev det klart att lastbilstillverkaren Scania tar över motortillverkningen. De drygt 100 anställda slussas över till Scania i omgångar.
Till årsskiftet 2009-2010, när Saab 9-5 ska ha fått sin efterföljare med en ny motorvariant, kommer inte Saab att ha någon motorproduktion i Sverige längre.
Kjell AC Bergström säger att målet är att även de anställda på växellådsfabriken ska övertas av en ny ägare.
För fem år sedan fanns över 500 anställda. I dag är man nere i cirka 160.
Det är möjligt att det blir fortsatt tillverkning av växellådor på fabriken även efter att vi sålt till en annan part. Det kan även handla om tillverkning till Saabbilar, säger Kjell AC Bergström.
Att det är den tyska industrigruppen Wiegl man för diskussioner med vill inte Bergström säga rakt ut, men han dementerar det heller inte. Wiegl tillverkar växellådor till flera biltillverkare och har fler än tusen anställda.
Senast inom ett halvår ska förhandlingarna vara klara, säger Kjell AC Bergström.