En rad reklamtavlor med underklädesbilder på H & M-produkter har vandaliserats i Malmö och Göteborg.
Reklambolaget JC Decaux beräknar kostnaderna till uppemot en halv miljon kronor för vad som misstänks vara en organiserad skadegörelse.
Enligt Tomas Larsson har under de senaste dagarna glaset på omkring 200 reklambärare i Malmö och ett 50-tal i Göteborg, krossats eller förstörts av klotter.
Det är svårt att skydda sig, säger Tomas Larsson.
Det är inte första gången som H & M:s reklamkampanjer med lättklädda kvinnor, som av kritiker anses präglade av ett sjukt passivt kvinnoideal, har störts av aktioner av olika slag.
Suppleanten i vänsterpartiets partistyrelse, Anja Karlsson, målade exempelvis över affischer med underklädesmodellen Claudia Schiffer för två år sedan och dömdes sedemera till 50 dagsböter för skadegörelse samt skadestånd.
Anja Karlsson förklarade sig beredd att göra om samma sak, men bilderna på H & M:s fjolårsmodell, Bridget Fonda, ansågs inte lika brutalt öppna som dem på Schiffer.
I år är det svenska Isabella Scorupco som i underkläder exponeras kraftigt och ofta i julhandelsruschen.
Problemet är att de som ägnar sig åt skadegörelsen inte har klart för sig vilket företag som äger reklamutrustningarna, säger Tomas Larsson.
Protesten är ju riktad mot H & M, men det är vårt material och det är vi som drabbas ekonomiskt.
TT: Har ni då aldrig diskuterat att avstå affischering av den här typen för att slippa skadegörelse?
Nej, och vi har heller inga försäkringar som täcker kostnaderna.
Men vi har omfattande affärer med H & M och det här är något vi känner till och tar med i beräkningen när vi förhandlar med dem, säger Tomas Larsson.
Företaget kommer att polisanmälda skadegörelserna i såväl Malmö som Göteborg.
Kommissarien vid Göteborgspolisen, Ulf Hansson, säger till GT att det verkar röra sig om en organiserad skadegörelse.