Ökad vinst för SKF

Göteborg2002-10-15 14:34

Verkstadskoncernen SKF levde väl upp till marknadens förväntningar under tredje kvartalet. Det blev en vinstökning med 28 procent till 877 miljoner kronor jämfört med tredje kvartalet i fjol.

Resultatet efter nio månader steg från 2,3 till närmare 2,6 miljarder och nu finns ett visst nyanställningsbehov.

Det är främst inom Automotive- och Electrical-divisionerna som tecknen på en marknadsuppgång är tydligast, medan det fortfarande pekar nedåt för flygindustrin.

I den här fasen har vi mest använt oss av övertid och temporärt anställda för att öka produktionstakten, säger vd Sune Carlsson när han kommenterar delårsrapporten.
Det kan komma att finnas ett nyanställningsbehov i vissa fabriker men det blir inte fråga om någon massiv ökning av antalet anställda eftersom det fortsatt finns ett behov av att öka produktiviteten.

Leveranserna till bilindustrin har blivit en allt intressantare del av koncernens verksamhet.

Hur vi lyckas beror på hur framgångsrika de modeller blir som vi säljer komponenter till. PSA (Peugeot/Citroën) har exempelvis lyckats väl, medan vi är mindre nöjda med Fiat, säger Carlsson.

Automotivedivisionens operativa resultat ökade från 65 till 110 miljoner kronor. För årets första nio månader blev resultatet 430 miljoner jämfört med 324 miljoner under samma period i fjol.

Försäljningen av lager och tätningsprodukter till personbilar och lätta lastbilar i Europa låg på en högre nivå jämfört med tredje kvartalet i fjol. I Nordamerika var försäljningen väsentligt högre.

För tunga lastbilar höll sig försäljningen i Europa på samma nivå som 2001 under tredje kvartalet, medan försäljningen av tunga lastbilar i USA var högre.

Sedan något år har SKF placerat stål och komponenter till flygindustrin i samma division, vilket innebär att resultatet är blygsamt.

Ovako Steel har dock vänt sitt negativa operativa resultat på 33 miljoner under årets första nio månader i fjol till plus fyra miljoner under samma period i år.

Försäljningen till flygindustrin fortsatte att minska under tredje kvartalet och var väsentligt svagare än under samma period föregående år.

Totalt uppgick koncernens försäljning under tredje kvartalet till tio miljarder kronor (10,2) och under årets första nio månader till 31,8 miljarder (32,3).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!