Försäljningssnaran dras åt i väntan på om de amerikanska bilföretagen, som äger Saab och Volvo, får krishjälp från staten.
Kanske kan de krisdrabbade amerikanska biljättarna Chrysler, GM och Ford få 15 miljarder dollar i lån som överlevnadshjälp. Det lär inte räcka långt enligt de flesta bedömare.
Att stödet inte ens blir hälften av de 34 miljarder dollar biljättarna själva begärt kan stressa fram en försäljning anser Stefan Bratzel, chef för Center of Automotive Institute i Bergisch Gladbach nära tyska Köln.
Både GM och Ford har satt ut Saab respektive Volvo Personvagnar på säljlistan.
Jag tror att Saabs läge är mycket sämre än Volvos. GM måste visa att man gör något för att skära i sina kostnader. Då kan man försöka göra sig av med Saab snabbt, säger Stefan Bratzel.
Men det är ont om köpare. Finanskrisen och den ekonomiska nedgången slår överallt. Ett bolag som har gått med förlust i åratal är inte så hett.
Det enda möjliga är en kinesisk köpare, styrd av kinesiska staten, som vill åt Saabs varumärke. Fabriken är inget värd eftersom det är överproduktion på bilar nu, säger Stefan Bratzel.
Även Volvo PV skulle kunna hamna i kinesisk ägo. Internationella medier refererade på tisdagen till en kinesiskspråkig affärstidning som på engelska kallas National Business Daily, där en anonym källa på Changan Automobile Group säger att Ford förhandlar med företaget. Changan, som är bland Kinas sex största bilföretag, har redan samarbete med Ford och Volvobilar byggs i deras fabrik i Chongqing.
Enligt bland andra brittiska The Daily Mail för Ford också diskussioner med det största kinesiska bilföretaget, Shanghai Automotive Industry Corporation (Saic), om ett köp av Volvo. Saic har på sistone också ryktats vara intresserat av att köpa upp hela GM.
Lars Holmqvist, vd för Clepa, den europeiska organisationen för underleverantör inom fordonsindustrin, är skeptisk.
Det är en önskedröm att det finns rika kineser som räddar de svenska bilföretagen. Ingen köper i det här läget. Det är svårt att få fram pengar och ingen vet vart den här krisen tar vägen, säger han till TT.
Han anser att Saab är riktigt illa ute.
Det är ingen mening att stoppa in pengar i Saab. Företaget har ingen överlevnadschans. Det är bara ett märke i fronten, säger han.