Nya jeepen ger nyanställningar på Volvo

Göteborg2003-01-14 19:43

Framgångarna med Volvos nya stadsjeep XC 90 leder till nyanställningar.

Under hösten har 400 personer nyanställts och under resten av året finns ett nyanställningsbehov av ytterligare 200-300 personer i produktionen.

Det positiva sysselsätttningsbeskedet fick näringsminister Leif Pagrotsky av Volvo Personvagnars vd Hans-Olov Olsson när han besökte företaget på tisdagskvällen.

Däremot fortsätter Volvo att enligt de tidigare kända planerna dra ned med drygt tusen jobb på tjänstemannasidan fram till semestern genom naturlig avgång.

Det var en segerrusig företagsledning som mötte näringsministern efter den nyligen utdelade utmärkelsen "Truck of the Year in North America". Pagrotsky hade också många berömmande ord om Volvos framgång i stadsjeeparnas hemland.

Det är ett styrkebesked för svensk industri, sade Pagrotsky, som menade att det inte alls står så illa till med svensk industri som många vill göra gällande.

För detta talar inte minst att Sverige hade dubbelt så hög tillväxttakt förra året som övriga EU-länder, ansåg näringsministern.

Han noterade att Volvos expansion i stadsjeepsegmentet får positiva verkningar i underleverantörsledet och hävdade att Sverige är och kommer att vara ett framtidsland för personbilsindustri.

Volvo hade ursprungligen planerat för en produktionstakt på 50 000 stadsjeepar om året.

Redan efter utmärkelsen i Detroit och 20 000 tecknade order beslöt Volvoledningen att skruva upp takten till 60 000 fram till semestern och med ytterligare 5 000 under hösten.

Men ett beslut om ett tredje skift i Torslandafabriken rullar vi framför oss. Det blir inte i år, säger Hans-Olov Olsson till TT.

Dollarkursen har inte gått Volvos väg den senaste tiden.

Kortsiktigt är vi terminssäkrade för det här året och en bit in på nästa, säger Olsson, som ogärna ser att kursen sjunker under åtta kronor.

Den absoluta smärtgränsen går vid sju kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!