Nedåt i Europa för Volvo och Saab

Det fortsätter att blåsa isande vindar över bilbranschen. I januari sjönk Volvos nybilsförsäljning i Europa med nära 37 procent och Saabs med drygt 55 procent jämfört med samma månad i fjol.

Göteborg2009-02-13 00:00

Det fortsätter att blåsa isande vindar över bilbranschen.

I januari sjönk Volvos försäljning i Europa med nära 37 procent och Saabs med drygt 55 procent jämfört med samma månad i fjol.

Enligt branschorganisationen Acea minskade den sammanlagda nybilsförsäljningen i Europa med 27 procent. Den har nu gått ner nio månader i rad.

Volvo sålde 13 709 bilar mot 21 616 i januari förra året. För Saabs del blev raset procentuellt sett ännu värre. Det blev 2 583 bilar jämfört med 5 753 bilar i fjol.

Bland andra bilfabrikanter som har dystra minussiffror att beskåda finns exempelvis Volkswagen, vars försäljning gick ned med nära 19 procent, och Peugeots med nära 25 procent. Toyota minskade med nära 31 procent, Ford med nästan 19 procent och Renault med drygt 34 procent.

Ett bilmärke som kan glädjas åt januarisiffrorna är Jaguar, som sålde drygt 19 procent fler bilar.

När det gäller försäljningen i de enskilda länderna minskade den i Sverige med nästan 34 procent. I Storbritannien med nära 31 procent och i Tyskland med drygt 14 procent.

Totalt såldes i Europa 958 517 bilar i januari mot 1 313 822 bilar samma månad i fjol.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!