Nedåt för Saab - upp för Volvo

Volvo Personvagnars försäljningsökning håller i sig medan Saab Automobile fortsätter att backa, enligt försäljningssiffrorna för september. Båda bolagen har stora problem i USA.

Göteborg2007-10-03 00:00

Volvo Personvagnars försäljningsökning håller i sig medan Saab Automobile fortsätter att backa, enligt försäljningssiffrorna för september.

Båda bolagen har stora problem i USA.

Volvo har hittills i år sålt 341 671 bilar över världen, vilket är en ökning med 7,1 procent jämfört med de nio första månaderna i fjol. Ökningen i september var 8,7 procent.

Försäljningen i Europa visar plussiffror i de flesta länder i september. Störst är ökningen i Italien, Nederländerna, Belgien och Frankrike. Marknaden i Sverige har också ökat.

Kraftigt ned i Tyskland

Men Tyskland är ett sorgebarn. I september har försäljningen rasat nästan 30 procent jämfört med samma månad förra året. Trots att de nya modellerna av V70 och XC70 har lanserats.

Totalmarknaden i Tyskland har gått ner och det drabbar även oss, säger Maria Bohlin, presschef på Volvo Personvagnar.

För Saab fortsätter den nedåtgående trenden. Minus 12 procent i september och minus 8 procent hittills i år.

Fram till och med september har det sålts 95 256 Saabbilar, 7 412 färre än i fjol vid samma tid. Det blir svårt att matcha förra årets rekordförsäljning på 133 000 bilar.

För både Saab och Volvo är det tungt i USA, bland annat på grund av den svaga dollarkursen. Volvo backade över 13 procent i september och har hittills i år minskat sin försäljning med nästan 10 procent. Saabs USA-försäljning rasade med 17,9 procent till 2 424 sålda bilar under september.

Bra i Ryssland

Saab har under de första nio månaderna sålt bättre än i fjol i Spanien, Frankrike och Norge. 9-3 är den modell som går bäst hem hos köparna.

De största försäljningsframgångarna för de svenska bilmärkena fortsätter att finnas österut, framför allt i Ryssland. Saab har hittills i år har sålt 551 bilar på den ryska marknaden vilket är plus 328 jämfört med förra året.

Volvos försäljningsökning i Ryssland är 183 procent för september och nästan 119 procent hittills i år. I Kina har Volvo ökat med 71 procent till 9 016 sålda bilar under årets första nio månader.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!