Volvo Personvagnar fick både rätt och fel i Miljööverdomstolens dom på tisdagen.
Bolaget får inte använda kemikalier där riskerna inte finns dokumenterade.
Men de får längre tidsfrist för miljövänliga transporter.
Volvo Personvagnars Torslandafabrik i Göteborg får efter den 1 januari 2009 inte använda kemikalier där det saknas dokumenterad kunskap om riskerna för hälsa och miljö. Bolaget ville slippa det villkoret med hänvisning till EU:s gemensamma kemikalielagstiftning Reach som trädde i kraft i fjol. Men i Miljööverdomstolens dom finns kravet kvar.
Det gäller dock inte sådana råvaror och kemikalier som enligt Reach inte har krav på så kallat säkerhetsdatablad.
Volvo åläggs också av Miljööverdomstolen att kontinuerligt följa kunskapsutvecklingen vad gäller råvarornas och kemikaliernas risker. Särskilt som bolaget hanterar så stora mängder kemikalier, 12 400 ton per år uppdelat på 2 700 produkter, finns
Volvo Personvagnars miljöskyddschef Mihkel Laks tycker att Miljööverdomstolens dom är märklig och han konstaterar att det inte är omöjligt att bolaget överklagar.
Det är klart märkligt att Sverige har en avvikande inställning och ställer andra krav på användning av kemikalier än EU-lagstiftningen. Vi anser att vi tillhör EU och ska lyda under samma regler, säger Mihkel Laks till TT.
Miljööverdomstolen anser inte att den gemensamma lagstiftningen krockar med att en industri får ett eget kemikalievillkor.
Det blir ojämlikt och inte konsekvent. Vissa drabbas och andra inte. Hade vi inte begärt ett tillstånd för utökad produktion hade vi inte fått det här villkoret, säger Mihkel Laks.
Frågan om ansvaret för kemikalierna hänger ihop med att Volvo av miljödomstolen i november 2006 fick tillstånd att öka produktionen till att tillverka 350 000 bilar om året i Torslandafabriken. Tillståndet förenades med flera villkor.
I fjol tillverkades drygt 193 000 bilar. Ett tillfälligt tillstånd, som gick ut i fjol, gav Volvo rätt att tillverka 260 000 bilar.
Den större kostymen vill Volvo ha för att i framtiden kunna växa relativt snabbt. Någon produktionshöjning är inte planerad på kort sikt.
Volvo ville också ha längre tid på sig att ställa om transporterna till och från fabriken så att 90 procent ska uppfylla avgaskraven i Miljöklass 2005. Det främsta skälet var att Volvo Personvagnar samordnar sina transporter med Volvo Lastvagnar som har tillstånd till 2010.
I den delen går Miljööverdomstolen Volvo till mötes. I stället för den 1 oktober 2008 får man en tidsfrist till den 1 januari 2010. Tre år senare skräps kraven ytterligare och då ska 90 procent av transporterna klara de tuffare kraven enligt Miljöklass 2008.