Mest skådebröd på mc-mässan

En försmak av sommaren så här mitt i kalla vintern. Alla nya och gamla hojåkare brukar få kollektiv västkustfrossa så här dags vart annat år och likt lämlar vallfärda mot ett enda mål: Göteborg och hojmässan På två hjul.

GÖTEBORG2003-01-27 05:38

Allt från skinande blanka och färgstarka streetfighters med fler hästkrafter än kilo torrvikt till diskret eleganta stadscyklar utan motor men med automatik för både växel och lyse slogs om den månghövdade publikens gunst innan hojexpon På två hjul på Svenska Mässan i Göteborg stängdes på söndagen.

Precis som vanligt var gubbarna och grabbarna överrepresenterade. Och precis som vanligt klämde, kände och spanade de in allt nytt -- och med precis samma glansiga ögon inför allt det blänkande kromet.

Nyheterna var många, men dessvärre var mycket bara skådebröd. Som kulthojarna och mässans värsta dragplåster: Harley-Davidsson. Sveriges tilldelning för 2003 är 2 000 cyklar till ett pris mellan cirka 150 000 och 250 000 kronor. Styck förstås. Men det är lapp på luckan för denna säsong.

Tecknar du dig för en ny hoj nu, blir det leverans säsongen 2004, enligt generalagenten. Men att glo gick för sig redan nu.

Och många gjorde nog just bara det, även om hojåkarna bara blir fler och fler. Största procentuella ökningen svarar tjejerna för. I dag är nästan var femte elev på körskolorna tjej, väsentligt mera än för tio år sedan.

Sedan i mitten av 1990-talet har antalet registrerade motorcyklar också fördubblats till 201000, och branschen räknar med att sälja 16 000 nya i år. Till detta kommer privatimporten från utlandet, ett måste när det inte går att köpa den nya drömhojen hos de svenska försäljarna.

Nyherna

Ducati lanserar efter några år lite i skymundan modellerna 749 och 999, som skall föra det så anrika italienska märket till en mer framskjuten position med futuristiskt sportig design och mer än nog hästkrafter för att ta föraren härifrån till evigheten på nolltid.

Samma sak gäller Suzukis nya värstinghoj GSX-R 1000, eller vad sägs om 162 hästar att dra fram de 169 kilogrammen. Man svettas vid tanken.

Även engelska Triumph visade ett par nyheter för den svenska publiken här på mässan, trots att producenten har ett motigt 2002 bakom sig. I mitten av mars 2002 brann nämligen fabriken ner till grunden. Orsaken är inte klarlagd, men frånvaron av sprinklersystem bidrog naturligtvis till att skadorna blev så stora. I mitten av september stod den nya fabriken klar, men det kommer nog att råda viss brist på Trajjor för Englandsentusiasterna ett bra tag framöver, enligt generalagenten.

Upplevelsemässa

Mässan var också en upplevelseexpo. Våghalsiga förare visade vad supermotard- och trialbågarna kan klara av, och lite till, på en speciell och mycket besökt bana.

Och just dessa bågar går verkligen mot en renässans. Kanske är det för att det inte är lika lätt att bli av med körkortet när man busar i skogen som i stan?

Nytt för i år på mässan var det som på svengelska kallas ATV, All Terrain Vehicles, fyrhjulingar med hojmotor.

Mopedbuset

Nya förslag för att minska olyckorna kom redan på mässans första dag. För att bli av med de hjälmlösa fartdårarna på sina trimmade EU-moppar vill branschen, tillsammans med bland annat polisen och Vägverket, ha strängare straff för den som kör trimmat/hjälmlöst och sanktioner för de försäljare som trimmar mopparna.

Allt för att minska dödstalen (tolv förra året) och personskadorna. Dessutom vill man också minska de många krascherna med "bara" plåtskador som följd, eftersom dessa drivit upp försäkringspremierna till nära nog astronomiska nivåer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!