Koncernledningen i amerikanska Lear, en av världens största bildelstillverkare, tror det kan bli nödvändigt att ansöka om konkursskydd trots en uppgörelse med långivare.
Lear har omkring 550 anställda i Sverige.
Lears långivare har enligt ett pressmeddelande från i tisdags gett koncernen en frist för att få till en rekonstruktion av balansräkningen som sträcker sig till mitten av maj.
Men koncernen har redan tvingats ställa in en del betalningar.
Enligt Lear-ledningen har juridiska och finansiella rådgivare anlitats för att bistå inför de stora strategiska beslut som koncernen står inför.
Lear har i dagsläget verksamhet i Trollhättan och Göteborg, där tillverkningen är inriktad på bilsäten.
Antalet anställda (550) har minskat i takt med att bilmarknaden har sjunkit. Vi har i princip halverat personalstyrkan på ett år, säger Göran Eklund, vd för Lear Corporation Sweden.
Han tillägger att han inte vill svara på frågor om finansieringsläget och vad ett konkursskydd skulle innebära för de anställda i Sverige.
På andra håll i världen är Lear vid sidan av sätestillverkningen även en stor underleverantör när det gäller elektronik.
Lear-koncernen har omkring 80 000 anställda på 210 anläggningar i 36 länder runt om i världen.
Våra ägare har gått in till långivarna och säkrat ett lån fram till den 15 maj. Så ägarna har säkrat våra arbeten, så att vi kan fortsätta leverera stolar till olika bilmodeller, till den 15 maj. Det känns skönt för oss på klubbnivå, säger David Parmelund, IF Metalls klubbordförande vid Lears Torslundafabrik.
Så mycket känner vi till och för oss är det ett positivt besked. Men vi vet inte vad som händer efter 15 maj.
Samtidigt hoppas Parmelund att Volvos nya satsningar ska ge utslag i ökad försäljning och därmed större beställningar till Lear.
Vi hoppas att lanseringen av de nya motorerna på Volvo ska öka försäljningen så att vi kan följa med det flödet. Så att vi undviker fler omgångar av varsel. Vi har ju redan varslat halva vår styrka på Torslandafabriken, säger Parmelund.