Lastbilarna lyfte Volvo

Göteborg2003-04-28 11:56

Lastbilarna förbättrade Volvos resultat mer än väntat under första kvartalet, från en förlust på 618 miljoner till en vinst med 757 miljoner jämfört med samma period 2002.

Minskat resande på grund av situationen i Mellanöstern och sars fortsätter dock att göra tillvaron osäker för Volvo Aero och Volvo Bussar.

Volvo Aeros rymdverksamhet hotas också av brist på anslag. Rymdstyrelsen har ännu inte fått något besked från regeringen om den begärda anslagshöjningen på 120 miljoner kronor under fyra år. Brist på pengar kan leda till att Volvo upphör med den rymdverksamhet som är knuten till det europeiska Arianeprojektet och som sysselsätter 130 personer i Trollhättan.

Jag tror att det europeiska rymdprogrammet är inne i en väldigt kritisk fas, säger Volvochefen Leif Johansson till TT.
Här kommer att behövas ett rejält intresse från europeiska och svenska politiker för att det ska kunna vidmakthållas.

Volvo Aero minskade förra året personalstyrkan med drygt 300 personer. Anställningsstopp gör att antalet anställda fortsätter att sjunka.

Flygmarknaden gick ned med 35 procent förra året och en nedgång med ytterligare tio procent väntas i år.

Volvos Aeros resultat sjönk under första kvartalet från en vinst på 78 miljoner till minus 6 miljoner.

Leif Johansson aviserar inga nya varsel utan ser personalsituationen som tämligen stabil inom koncernen i Sverige, även om det kan variera från fabrik till fabrik.

Volvo Lastvagnar nyanställde exempelvis flera hundra personer förra året och gjorde ett starkt resultat i Europa även under inledningen av året. Men en fortsatt marknadsnedgång på fem-tio procent spås för 2003 så att totalmarknaden stannar kring 200 000 lastbilar.

Förlusterna i USA har reducerats, men Johansson vill inte ange vilken nivå de ligger på för närvarande.

En viss ytterligare nedgång i lastbilsförsäljningen förutses i Nordamerika där totalmarknaden väntas landa runt 172 000 lastbilar i år.

Anläggningsmaskinsbolaget Volvo Construction Equipment vände sin förlust på 131 miljoner till en vinst på 140 miljoner kronor under första kvartalet.

Men klassens ljus är fortsatt Volvo Penta.

Vinsten ökade från 146 till 159 miljoner kronor. Därmed är Penta ensamt om att med 8,3 procent uppfylla avkastningskravet.

Totalt ökade AB Volvos försäljning från 40,3 till 40,9 miljarder, vilket även det var mer än analytikerna väntat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!