Irakkrigets skugga ligger mörk och hotfull över resebranschen.
Den är krigets andra offer, säger Karl-Erik Strand, vd på Turistrådet.
Jämfört med krigets alla verkliga offer för kulor och bomber är en enskild branschs problem inte det man tänker först på.
Men konsekvenserna kommer och resebranschens och turismens förutsättningar är den här gången betydligt värre än vid Kuwaitkriget 1991.
Turistmässan i Göteborg öppnar på torsdagen. Samma dag kan kriget i Irak vara ett faktum.
Läget är mycket värre nu än 1991. Nu är vi i ett av de svåraste konjunkturlägena på länge, säger Strand.
Hans bekymmer gäller resebranschen i ett globalt perspektiv, men effekterna drabbar även Sverige.
Internationella siffror pekar mot ett tapp på 2,5-3 procent för de stora turistländerna i Europa.
Med svenska förhållanden skulle det motsvarar mellan fyra miljarder och fem miljarder kronor i minskad omsättning och 4 000-5 000 förlorade jobb.
Siffrorna är beräknade på att ett krig i Irak blir långvarigt.
2002 var ett mycket bra år för svensk turism och reseverksamhet. 2003 ser betydligt mörkare ut, redan före den väntade krigsstarten i Irak.
Jag är bekymrad, säger Ossian Stiernstrand, ekonomie doktor och VD för Turismens utredningsinstitut.
Risken för att 2003 blir ett förlorat år för turistnäringen i Sverige är uppenbar. Någon ekonomisk tillväxt är knappast att räkna med. Möjligen kommer ett krig att innebära att flera svenskar semestrar på hemmaplan och att detta förbättrar siffrorna något, säger Stiernstrand.
För charterarrangörerna är Irakkrisen svårbedömd.
I vår bransch är det alltid problem, positivt eller negativt, säger Fons Brusselman, koncernchef för Apolloresor.