Irakkris får Volvokunder att tveka

Göteborg2003-01-13 13:21

Risken för krig har en klar psykologisk effekt på inköpsbesluten, säger Volvochefen Leif Johansson i en intervju med Financial Times inför ett möte med amerikanska analytiker i New York senare i veckan.

Det är ingen brist på aktivitet, men när man kommer till en punkt där det är dags att besluta om en order så bestämmer man sig ofta för att vänta och se, säger Leif Johansson.

Trots osäkerheten om hur situationen i Irak kommer att utvecklas är hans scenario för den nordamerikanska lastbilsmarknaden att den i år ligger kvar på nuvarande nivå eller förbättras.

Försäljningen blir lägre i början av året på grund av att många kunder köpte lastbilar innan de nya utsläppsgränserna trädde i kraft i höstas, men en förbättring väntas mot slutet av året.

Totalmarknaden för helåret väntas stanna på oförändrad nivå eller runt 172 000 tunga lastbilar.

Leif Johansson väntar sig dock en väsentligt förbättrad lönsamhet i Nordamerika för Volvos del efter två förlustår och efter de åtgärder som satts in för att sänka kostnaderna.

Någon förändring när det gäller Volvos aktieinnehav i Scania har inte inträffat. Ansträngningarna att sälja Volvos andel i Scania fortsätter, men ju närmare man kommer april 2004 som är EU:s tidsgräns för avyttringen, desto troligare blir det att aktierna går till Volvos aktieägare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!