Lugnet är återställt i Sveriges hamnar.
På söndagen träffades ett nytt hamnavtal och stridsyxan grävdes ner.
Efter en lång förhandling enades Transportarbetareförbundet och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar om ett avtal för landets tre tusen hamn- och stuveriarbetare.
Alla stridsåtgärder blåstes därmed av.
Det blir ingen ändring i skrivelsen om hur fack och arbetsgivare ska överlägga om hur arbetstiden får schemaläggas.
Den frågan var utlösande för att Transport tog till stridsåtgärder. Den 26 maj trädde en övertidsblockad i kraft samt stopp för nyanställningar och inhyrd personal. Det konkurrerande facket, Hamnarbetarförbundet, ställde upp på samma sak som sympatiåtgärd.
Transport vässade tonen genom att varsla om strejk på hamnarna i Stockholm, Varberg och Wallhamn på Tjörn som skulle ha brutit ut i fredags, men den stridsåtgärden lades på is i väntan på söndagens förhandling.
Avtalet löper över 39 månader och ger en löneökning med totalt tre tusen kronor på månadslönen uppdelat på två tillfällen, 1 juli i år och 1 november 2009.
Det är mer pengar än vad medlarna föreslog, säger Per Winberg, Transports ordförande, som är nöjd med avtalet.
Särskilt glad är han över att skrivelsen om schemaläggningen och arbetstiden inte stramades upp.
Fast han är märkbart irriterad över att Hamnarbetarförbundet inte ställde upp på de utvidgade stridsåtgärderna med strejkvarsel.
Sprickan mellan facken, som varit på väg att bli mindre de senaste åren, är åter avgrundsdjup.
De visar att de inte är mycket att hålla i handen när det bränner till. Vi fick dra lasset själva, men de får skörda frukterna, säger Per Winberg.
Trots att det ändå blev ett avtal har man långt i från goda relationer med arbetsgivaren.
Peter Jeppsson, vd för Sveriges Hamnar och arbetsgivarparten Transportgruppen, är mycket kritisk till Transports agerande. Han tycker att facket tog till stridsåtgärder helt i onödan.
Det här avtalet hade vi kunnat sluta utan vare sig konflikt eller medlare inblandade. Konflikten har ställt till med stor skada för hamnarna och kunderna, säger han.
Vad gäller lönehöjningen anser Peter Jeppsson att den är i nivå med vad andra inom Transports avtalsområde har fått.
Eftersom avtalet är lite längre rymmer det lite mer pengar, säger han.