Göteborgs hamn blir den första hamn, utöver de 20 största hamnarna i världen, som tecknar ett exklusivt säkerhetsavtal med USA.
Utan detta avtal kunde den svenska direkttrafiken med USA varit hotad, säger näringsminister Leif Pagrotsky.
Avtalet, Container security initiative (CSI), utarbetades av amerikanska myndigheter efter terrordåden den 11 september 2001. För ett år sedan började USA bearbeta världens 20 största hamnar och fick dem att gå med.
På tisdagen undertecknade generaltulldirektör Kjell Jansson och den amerikanske tullchefen Robert C Bonner avtalet vid en ceremoni i containerhamnen Skandiahamnen i Göteborg.
Bonner betonade att detta är en viktig del i kampen mot terrorismen.
Terrorister försöker ständigt hitta svaga punkter i vår säkerhet. Containrar är sårbara för attacker. CSI minskar detta hot, sade Bonner.
Från Göteborg skeppas varje år 16 000 containrar till USA. Tanken är nu att man genom skärpt kontroll ska hitta "högriskcontainrar", mellan fem och tio procent av det totala antalet.
Två röntgenapparater som kan genomlysa containrar ska inköpas, därtill utrustning för att mäta eventuellt radioaktivt material i containrar.
Tullchefen Kjell Jansson räknar med materialkostnader på en miljon kronor samt en halv miljon i löpande kostnader per år.
Kurt Eliasson, styrelseordförande i Göteborgs Hamn, sade att den utökade säkerhetskontrollen kräver fem anställda.
Pagrotsky, som tog initiativet till avtalet, var mycket nöjd med att ha fått igenom det så snabbt. Han var rädd att Sverige och Göteborg skulle bli omkörda av storhamnarna på kontinenten när nu dessa fick en gräddfil in i USA.
Klart jag är lite stolt, men mest känner jag lättnad över att det hot vi stod inför har undanröjts. Det fanns en allvarlig risk att jättehamnarna på kontinenten skulle ta över direkttrafiken till USA från Göteborg, sade näringsministern.