Saab är ett attraktivt varumärke för många som annars inte skulle fundera på att bli kunder hos General Motors.
Det säger GM-chefen Rick Wagoner i en intervju i branschtidningen Automotive News Europe, som ägnar stort utrymme åt Saabs ekonomiska problem i sitt senaste nummer.
Det vore dumt att lägga av nu efter att ha investerat i en ny produkt som kommer att växa till en bilfamilj som vi kommer att kunna tjäna pengar på, säger Rick Wagoner.
Han säger att Saab spelar i en högre division med större tillväxtmöjligheter än vanliga standardmodeller, men medger att Saab har haft problem med att få upp volymerna. I USA har Saab svårt att resa sig över nivån 35 000-40 000 bilar om året.
När Saab introducerade 9-5-modellen växte den på bekostnad av 9-3 och nu när nya 9-3 börjat säljas äter den av 9-5:s marknad.
Vi måste hitta vägar att bredda Saabs produktutbud inom tids- och kostnadsramar som vi inte gjort under de senaste tio åren, säger Rick Wagoner.
För att nå dit krävs bland annat att Saab på ett bättre sätt än tidigare utnyttjar GM:s utvecklingspotential för att på ett uthålligt sätt hålla nere sina utvecklingskostnader.
Samtidigt uttrycker Wagoner förståelse för Saabs intjäningsproblem när man lanserar en produkt som ska stå för 60 procent av företagets volym.
Om vi gjorde det hos GM skulle våra intäkter inte heller vara speciellt goda, konstaterar Wagoner.
I en kommenterande artikel noterar Automotive News att Saab Automobile inte kunnat utnyttja den längsta och starkaste efterfrågeperioden för prestigeprodukter som världen skådat. I år stannar försäljningen vid knappt 125 000 bilar, vilket är lägre än när GM först köpte in sig som hälftenägare 1989.
Sedan dess har Saab konsekvent missat utlovade säljmål och att leverera nya produkter i tid. Bara under ett av de senaste tolv åren har Saab gått med vinst.
Förlusten under det första halvåret i år på 1,2 miljarder tillskrivs höga investeringar i fabriken i Trollhättan inför lanseringen av 9-3 och en försvagad dollarkurs.