Fortsatt tufft för Volvo och Saab

Personbilsförsäljningen fortsätter att sjunka för Volvo och Saab. Samma trend gäller för stora delar av Europa. I Sverige har nybilsregistreringen under årets sex första månader minskat med runt åtta procent.

Göteborg2008-07-16 00:00

Personbilsförsäljningen fortsätter att sjunka för Volvo Personvagnar och Saab Automobile.

Den nedåtgående trenden gäller för den samlade bilmarknaden i Europa.

Att bilförsäljningen i Europa är i nedan visar ny statistik över årets första sex månader från den internationella branschorganisationen Acea. I EU-länderna samt Island, Liechtenstein, Schweiz och Norge sjönk nybilsregistreringen med två procent jämfört med samma tid i fjol.

Statistiken samlar siffror för omkring 30 bilmärken, däribland Volvo och Saab. Volvo, som ökade sin personbilsförsäljning under förra året, har under första halvåret sålt tio procent färre bilar än under samma period förra året.

För GM-ägda Saab, som vände uppåt i oktober förra året, ser det ännu värre ut. Första halvåret har försäljningen sjunkit med 13,7 procent, eller med 6 145 bilar.

Det beror mycket på stigande bränslepriser, säger Eric Geers, informationsdirektör för Saab Automobile.
Men vi måste utöka våra modeller så att vi har ett bredare produktprogram.

Bilmärken som Dacia, Nissan och Skoda ökar dock.

I Sverige har nybilsregistreringen under årets sex första månader minskat med runt åtta procent. För östeuropeiska länder som Litauen och Bulgarien ökar den dock kraftigt, och även i Tyskland och Frankrike märks en uppgång.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!