Det amerikanska bilarbetarfacket UAW uppmanar Fordanställda att inte köpa bilar som är tillverkade utomlands.
Jaguar, Land Rover och Volvo rapporteras ha blivit allt vanligare på Fords parkeringsplatser i takt med att de kan väljas som tjänstebilar.
Som exempel anger Detroit News att 1998-innan Ford hade köpt Volvo- såldes bara 140 Volvobilar i Wayne County, men förra året var siffran 1 016.
Bilfacket återupplivar den 30 år gamla "Köp Amerikanskt"-kampanjen när Ford genomför omfattande nedskärningar.
Fordanställda som kör Volvo, Jaguar, Land Rover och andra modeller tillverkade utanför USA uppmanades på fredagen i brev från UAW att sluta köpa utlandsbyggda bilar.
Breven hade placerats på sådana bilar som hade parkerats på kring Fords huvudkontor i Dearborn utanför Detroit, uppger Detroit News.
De kommer från UAW:s vice ordförande Ron Gettelfingers kontor. Gettelfinger väntas bli vald till UAW:s ordförande i juni.
Breven återfanns också på Fordmodeller som Focus ZX3 och ZX5 som byggs i Mexiko.
Poängen är att även om Ford äger Jaguar och Volvo så är det bilar som inte är byggda av våra medlemmar, säger bilarbetarförbundets taleskvinna Gwynne Irvin.
Fords taleskvinna Anne Marie Gattari bekräftade att ett antal bilar försetts med pamfletter om att inte köpa utlandsbyggda bilar, men ville för övrigt inte kommentera frågan.
Under sin omfattande rekonstruktion stänger Ford monterings- och komponentfabriker i Edison, Oakville, St. Louis, Cleveland och Dearborn, medan produktionen dras ned i ytterligare elva fabriker i USA och Kanada vilket berör 12 000 medlemmar i facket.