- Det var helt fel att höja fartgränsen för lastbilar med släp till 80, säger Göran Nilsson, trafikforskare och Väg- och transportforskningsinstitutet (VTI) i Linköping, till gp.se.
Förutom att fartgränsen höjts från 70 km/h till 80 km/h har lastbilarna det senaste decenniet blivit både längre, tyngre och bredare. Trafikforskarna anser dock att farthöjningen är den åtgärd som påverkat olycksantalet mest.
- Det vore bäst om Vägverket och politikerna kunde erkänna att man gjort fel och sänka fartgränsen, säger Göran Nilsson.
De permanenta mätstationerna som Vägverket har visar dessutom att 75-95 procent av lastbilarna med släp för fort, ofta går det i 87-88 km/h som de automatiska hastighetsbegränsarna tillåter, skriver gp.se.
Fler dödsolyckor med lastbilar
I år har 97 personer dödats i olyckor med lastbilar - en ökning med 30 procent jämfört med förra året.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!