Färre lastbilsleveranser för Volvo

Göteborg2003-06-18 12:20

Volvokoncernen levererade 11 procent färre lastbilar under maj jämfört med maj i fjol på grund av fortsatt vikande marknad i Västeuropa och Nordamerika.

Under årets först fem månader var leveranserna ändå sammantaget på i stort sett oförändrad nivå jämfört med motsvarande period 2002.

Att leveransnivån så här långt har kunnat hållas uppe kring 62 000 lastbilar, trots att koncernbolagen Mack Trucks och Renault Trucks minskat med 22 respektive 7 procent, beror på att Volvo Lastvagnar samtidigt har ökat med 14 procent.

I Europa har leveranserna fortsatt att gå ned i linje med vår uppskattning av en totalmarknad på 200 000 bilar i år, uppger Volvos koncernchef Leif Johansson.

Sammantaget innebar det trots allt att Volvos tre lastbilsbolag ökade med en procent i Europa under årets första fem månader, medan leveranserna sjönk med 12 procent i Nordamerika. Där tycker sig Leif Johansson ändå se en positiv trend.

Vid en jämförelse med fjolåret finns för vår del en viss effekt av att vi då hade en dålig utleverans i början av förra året i samband med introduktionen av det nya lastbilsprogrammet innan vi kom upp i full produktion i Tuve och Gent, säger presschef Claes Claeson på Volvo Lastvagnar.

Marknadsnedgången i Europa har inte lett till några dramatiska personalförändringar inom Volvo Lastvagnar.

Vi har efterhand anpassat kapaciteten, säger Claes Claeson.

För Tuvefabriken i Göteborg innebär det ändå att ett 70-tal visstidsanställda får sluta i sommar utan att få sina kontrakt förlängda.

Volvo Lastvagnar har hittills i år ökat sina leveranser på samtliga marknader. I Europa är ökningen 12 procent, i Nordamerika 6 procent, i Sydamerika 5 procent, i Asien 48 procent och på övriga marknader 6 procent.

Mätt i antal är det en ökning från 25 657 till 29 258 lastbilar.

Mack Trucks, som nästan enbart säljer på den nordamerikanska marknaden, minskade där med 24 procent eller drygt 2 000 lastbilar. Med övriga marknader inräknade blev den totala minskningen för Mack 22 procent.

Renault Trucks ökade sina leveranser till Östeuropa med 29 procent men fick ändå vidkännas en minskning med 5 procent för Europa som helhet på grund av minskad försäljning i Västeuropa.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!