Mönstret håller i sig, den europeiska bilmarknaden är fortfarande på dekis. Bilförsäljningen visar illröda siffror i land efter land.
Men där finns ett undantag - Tyskland där försäljningen ökade under mars med 39,9 procent, en effekt av den väl tilltagna skrotningspremien som nyligen införts. Under första kvartalet har den bidragit till att försäljningen ökat med 18 procent.
En liknande utveckling kan ses i Frankrike där försäljningen steg med åtta procent under mars liksom i Italien där försäljningsökningen visserligen var marginell - plus 0,2 procent - men dock positiv.
Annars är det mest jämmer och elände. Den svenska marknaden backade med 23,4 procent i mars, jämfört med mars förra året. Under årets första kvartal minskade försäljningen av personbilar i Sverige med 28,9 procent.
För hela Europa minskade försäljningen i mars med nio procent och för första kvartalet med 17,2 procent. Men utan den remarkabla ökningen på den stora tyska marknaden hade de siffrorna sett bra mycket värre ut.
Volvo backade 16,9 procent i Europa under mars och sålde 24,1 procent färre bilar under första kvartalet i år jämfört med motsvarande period förra året. För ägaren, hela Fordgruppen, är motsvarande siffror minus 7,7 procent respektive minus 13,1 procent.
Saab har det ännu värre, minus 47,9 procent i mars och en halverad försäljning (-51,5 procent) under första kvartalet. Ägaren, GM-gruppens motsvarande siffror är minus 20,1 under mars och minus 25,3 procent under första kvartalet.