Bilmarknaden backade i Västeuropa

Göteborg2002-07-11 10:42

Nybilsregistreringarna i Västeuropa minskade 8 procent under juni, men för Volvo Personvagnar stannade minskningen vid 1,7 procent.

För Saab Automobile, som är mitt uppe i en modellbytesperiod, blev minskningen 9,7 procent. Saab ligger dock på plus 1,5 procent räknat över hela första halvåret jämfört med samma period förra året.

Just nu pågår den mest omfattande lanseringen i företagets historia med provkörningar för 1 100 journalister från hela världen utanför Stockholm.

Målet i år är fortsatt att öka försäljningen från fjolårets 126 000 bilar till omkring 140 000.

Den takten har vi hållit under hela våren, säger Christer Nilsson.

Volvo har ännu mer ambitiösa expansionsplaner än Saab, men hittills i år har Volvo tappat 1,4 procent i Västeuropa jämfört med första halvåret 2001.

Det är en minskning från 125 343 till 123 594 bilar och ska ses mot bakgrund av att hela den västeuropeiska marknaden gått ned med 4,5 procent från 8,1 till 7,6 miljoner bilar under första halvåret.

Branschorganisationen Acea, som presenterade de färska registreringssiffrorna på torsdagen, bedömer dock att den svaga marknaden under första halvåret kommer att följas av en återhämtning i höst. Nästa år väntas marknaden åter börja växa.

Volkswagengruppens marknadsledande position fortsätter att undermineras. Marknadsandelen sjönk från 18,9 till 18,2 procent första halvåret efter en försäljningsminskning med 8 procent. Det var bara Audi som ökade med 3,6 procent.

Franska PSA-gruppen med Peugeot/Citroën knappade in genom att öka sin marknadsandel från 13,9 till 14,9 procent.

Inom Fordgruppen på tredje plats är det bara Jaguar som ökat och det med hela 66 procent, även om volymen inte är så stor.

Fiats problem accentuerades i juni genom en minskning med 29,5 procent. För första halvåret är minskningen 20,8 procent, från 832 045 till 658 722 bilar jämfört med samma period 2001.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!