Bilar inte tillräckligt bränslesnåla

Göteborg2002-12-10 11:05

Bilarnas bränsleförbrukning sjunker i alltför långsam takt för att målet för 2005 ska nås.

Det visar en undersökning från Motormännens riksförbund som är en delstudie i den stora nybilsenkäten kring årsmodell 2001.

Konsumenttrycket har inte varit tillräckligt hårt och teknikutvecklingen inte tillräckligt framgångsrik, säger Motormännens vd Martin Andreae till TT.

Det har skett en stagnation i minskningstakten som tyder på att bilfabrikanterna får svårt att minska bränsleförbrukningen med 30 procent fram till 2005 som Motormännen krävde 1995.

Det är säkert svårt att minska förbrukningen och vi har inte haft någon oljekris under de här åren. Dessutom har vi en utveckling mot större bilar i den svenska bilparken som i och för sig är jättebra ur säkerhetssynpunkt, men baksidan på det är att vi får törstiga bilar, säger Andreae.

Andreae konstaterar att förbrukningen ändå sjunkit med tio procent sedan 1995. Det uppfattas som ett framsteg av många bilägare som har sina äldre bilar i färskt minne.

För 2001 års modeller ligger den genomsnittliga bränsleförbrukningen vid långkörning på 0,73 liter milen, medan siffran för blandad körning är 0,84 liter/mil.

Det innebär en minskning med en centiliter för båda typerna av körning jämfört med föregående år.

Vid undersökningen av 1996 års modeller låg förbrukningen vid långkörning på 0,82 liter/mil och vid blandad körning på 0,93 liter/mil.

Den genomsnittliga andelen bilägare som är missnöjda med bränsleförbrukningen ligger i dag på 11 procent jämfört med toppnoteringen på 21 procent för 1996 års bilmodeller.

Den enskilde konsumenten har kanske svårt att formulera vad de långsiktiga målen för bränsleförbrukningen borde vara. De känner sig kanske ändå lite nöjda eftersom förbrukningen ändå går ned, även om det ur miljöperspektiv går alldeles för långsamt, säger Martin Andreae.

Bränsleförbrukning mätt i liter per mil vid långkörning och blandad körning.

Småbilar:

Fiat Punto 0,55/0,64.

Toyota Yaris 0,60/0,65.

Opel Corsa 0,58/0,66.

VW Polo 0,57/0,66.

Hyundai Atos 0,58/0,68.

Renault Clio 0,61/0,68.

Skoda Fabia 0,63/0,70.

Ford Fiesta 0,63/0,70.

Peugeot 206 0,67/0,80.

Mindre medelklassbilar:

Citroën Xsara 0,63/0,72.

Renault Mégane 0,64/0,73.

Opel Astra 0,64/0,73.

Toyota Corolla 0,65/0,73.

Mitsubishi Space Star 0,68/0,76.

Nissan Almera 0,66/0,76.

Peugeot 306 0,66/0,76.

VW Golf 0,65/0,77.

Ford Focus 0,69/0,78.

Mazda 323 0,71/0,79.

Audi A 3 0,70/0,80.

Seat Leon 0,70/0,80.

Hyundai Elantra 0,72/0,83.

Större medelklassbilar:

Skoda Octavia 0,67/0,75.

Mitsubishi Carisma 0,66/0,75.

Toyota Avensis 0,68/0,77.

Renault Laguna 0,70/0,80.

Opel Vectra 0,70/0,80.

Nissan Primera 0,71/0,83.

Mazda 626 0,73/0,84.

Peugeot 406 0,70/0,85.

Ford Mondeo 0,74/0,86.

Volvo S 40/V 40 0,75/0,86.

Audi A 4 0,74/0,86.

VW Passat 0,76/0,88.

Saab 9-3 0,76/0,89.

Mercedes C-klass 0,77/0,89.

BMW 3-serien 0,83/0,90.

Volvo S 60 0,79/0,92.

Större bilar:

Mercedes E-klass 0,73/0,85.

Volvo S 80 0,81/0,93.

Saab 9-5 0,81/0,94.

BMW 5-serien 0,84/0,99.

Volvo S 70/V 70/C 70 0,84/1,00.

Snittförbrukning 0,73/0,84.

Källa: Motormännens Riksförbund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!