Banverkets styrelse beslöt på tisdagen att järnvägstunneln under Göteborg, den så kallade Västlänken, ska dras via de nya stationerna Haga och Korsvägen.
Kostnaden för bygget, som lär dröja många år, är beräknad till 13,2 miljarder kronor.
Vi har gått på samma linje som styrgruppen för Västlänken gjorde i somras. Det är obetydligt dyrare (än andra alternativ), men den längre tunnelsträckningen attraherar många fler resenärer och har mycket större samhällsekonomisk lönsamhet, säger Banverkets generaldirektör Per-Olof Granbom till Göteborgs-Posten.
Beslut om Västlänken fattas inte förrän 2009, och mycket tyder på att tågtunneln inte börjar byggas förrän i slutet av kommande planperiod (2010-2019). Då skulle den inte stå klar förrän tidigast om 15 år, skriver tidningen.
Många saker är fortfarande olösta, bland annat finansieringsfrågan.
När det gäller Citybanan, järnvägstunneln under centrala Stockholm, har man kommit betydligt längre. Där presenteras under onsdagen en överenskommelse som innebär att staten betalar strax över hälften av en beräknad kostnad på 15 miljarder kronor medan regionen och kommunen tvingas står för resten, skriver GP.