Allt fler klagar på mobilt bredband

Klagomålen på mobilt bredband fortsätter att öka, enligt statistik från Konsumenternas tele- och internetbyrå (KTIB). Däremot ser problemen med vanligt bredband ut att minska, skriver Göteborgs-Posten.

Göteborg2008-04-10 00:00

Klagomålen på mobilt bredband fortsätter att öka, enligt statistik från Konsumenternas tele- och internetbyrå (KTIB). Däremot ser problemen med vanligt bredband ut att minska, skriver Göteborgs-Posten.

Under årets tre första månader fick KTIB in 160 ärenden som rörde mobilt bredband, jämfört med 19 stycken under samma period i fjol. Fler operatörer och fler kunder är förklaringen till ökningen, enligt KTIB.

Våra ärenden gäller främst frågor kring täckning, utlovad hastighet och prisinformation, säger Andreas Evestedt på KTIB till GP.
Oftast blir det då en diskussion kring vad som verkligen sagts kring täckningen. Vårt råd till konsumenterna är att få skriftligt på muntliga löften som är viktiga.

Klagomålen för internet/bredband har minskat. Från 895 första kvartalet 2007 till 622 samma period i år. Allra mest har klagomålen minskat gällande bredband via telefonledningen, ADSL.

IT-utvecklingen går fort. När KTIB startades för ett och ett halvt år sedan var modemkapningar och ADSL de största källorna till klagomål. I dag är det mobilt bredband.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!