Bilindustrin fortsätter sin ökenvandring. Volvos försäljning av personbilar i Europa rasade med 31,6 procent i oktober jämfört med samma period i fjol.
Även Saab klarar sig sämre än snittet på den europeiska marknaden, visar statistik från den internationella branschorganisationen Acea. Med ett minus på 27,7 procent i oktober jämfört med samma månad förra året ligger General Motors-ägda Saab under genomsnittliga minskningen för nybilsförsäljningen - 14,5 procent.
Än dystrare är oktoberförsäljningen för Land Rover som rasar med 52,1 procent. Däremot ökar lyxbilen Jaguar med 19,2 procent, till 2 568 sålda bilar, dock en liten siffra jämfört med de stora bilmärkena.
Mellan januari och oktober i år rasade Saabs försäljning med 18,7 procent jämfört med fjolårets tio första månader. För Ford-ägda Volvo Personvagnar är motsvarande siffra 13,4 procent. I genomsnitt minskade den europeiska bilförsäljningen med 5,4 procent under perioden.
Den svenska nybilsförsäljningen i oktober minskade med 22,7 procent jämfört med samma månad i fjol. De enda länderna som ökar är Österrike, Tjeckien, Polen och Slovakien, som med sina 18,5 procent ökar mest.
Nedgången är tydligast i länder som Spanien, Irland och Litauen. Och i finanskrisens Island minskade oktoberförsäljningen med hela 85,8 procent.