Bilbranschen var inte överraskad över att man inte fick några besked i samband med dagens krispaket.
Men samtidigt varnar man för akut kassakris hos fordonsindustrins underleverantörer.
En rad bilföretag samt branschorganisationerna Bil Sweden och Motorbranschens Riksförbund gick i dag ut med ett brev till regeringen om åtgärder som man anser krävs snarast för att klara krisen. Nu ligger även underleverantörerna riktigt illa till, menar man.
Men inga besked kom om bilindustrin på regeringens presskonferens om ett svensk krispaket i dag.
Det förvånar socialdemokraternas partiledare Mona Sahlin.
Fredrik Reinfeldt verkar ha en ryggmärgsreflex när kriser inträffar, att sätta sig ner och fundera över vad staten inte ska göra. Min ryggmärgsreflex är tvärtom, att fundera på vad politiken kan göra, säger hon.
Enligt branschorganisationen Fordonskomponentgruppens vd Svenåke Berglie är kassakrisen nu akut bland många av fordonsindustrins underleverantörer.
Han hade dock inte väntat sig något beslut om stöd från regeringen på fredagen.
Det pågår ju fortfarande diskussioner mellan fordonstillverkarna, oss och näringsdepartementet, säger han till TT.
Berglie ger samtidigt tummen upp till de utbildningssatsningar som det talas om från regeringens sida på fredagen.
De skulle ju kunna riktas till de delar av verkstadsindustrin som har brist på kompetent arbetskraft, som verktygsmakare.
Olle Axelsson, informationsdirektör på Volvo Personvagnar, tycker regeringen gör rätt som i ett första skede tar tag i arbetsmarknadsfrågorna.
Det är inget snack om det. Det är det viktigaste just nu. Det är dessutom en väl tilltagen summa, 22 miljarder kronor på tre år, säger han till TT.
Vi kanske kommer härnäst, vad vet jag, tillägger han.
De första konkreta varselsiffrorna från höstens beslut om neddragningar på Volvo Personvagnar väntas nästa vecka, enligt Olle Axelsson, bolagets informationsdirektör.
På listan på krav från bilindustrin var bland annat förslag om att behålla och fördubbla dagens miljöbilspremie, befria alla nya bilar från fordonsskatt i två år, behålla trängselskattebefrielsen i Stockholm för miljöbilar och införa en skrotningspremie för bilar äldre än 1996 års modell som inte uppfyller tillräckliga miljökrav. Även lastbilar bör få miljöbilspremier och befrias från fordonsskatt under vissa förutsättningar.