Volvokoncernen stänger inte helt dörren för att på något sätt gå in och rädda krisdrabbade Volvo Personvagnar, ett företag som man sålde till Ford 1999.
Man kan tänka sig att vi i värsta fall går in i någon form av en konstellation för att hjälpa till. Vi vill inte vara huvudägare, säger styrelseordföranden i Volvokoncernen Finn Johnsson till Göteborgs-Posten på nätet.
Han oroar sig för det gemensamma varumärket.
Samtidigt är Finn Johnsson tydlig med att det inte på något sätt är aktuellt för Volvokoncernen att helt köpa tillbaka Volvo PV. Bland annat mot bakgrund av att man endast hade 1,5 procent vinstmarginal på Volvo PV under de sista tio åren.
Det Finn Johnsson kan tänka sig är att Volvokoncernen går in i någon form av forskningskonstellation.
Det skulle kunna innebära att Volvokoncernen tog på sig en större del av nästa fordonsforskningsprogram där industrin bidrar med lika mycket som staten.
Finn Johnsson konstaterar att AB Volvo redan i dag betalar en större andel av de sponsorarrangemang som är gemensamma med Volvo PV.