Volvo Lastvagnar säger upp 1 400 anställda i Göteborg, Umeå och belgiska Gent, uppger bolaget i ett pressmeddelande.
Varslet kom oväntat för underleverantörerna.
Jag vet ju att volymerna har gått ned en del, det har leverantörerna rapporterat. Men att det skulle komma varsel så snabbt trodde jag inte, säger Svenåke Berglie, vd på Fordonskomponentgruppen.
Han menar att det innebär varsel även hos leverantörerna.
När Volvo varslar på grund av neddragning av produktion brukar det leda till att det blir lika många varsel hos leverantörerna som hos Volvo, säger Berglie.
Ledningen skriver att inriktningen är att reducera kvällsskiftet i Tuve, vilket innebär en minskning av antalet anställda med upp till 610 personer. I Umeå berörs cirka 370 anställda till följd av att kapaciteten i hyttfabriken planeras minskas från och med den 1 april 2009. I Gent berörs drygt 400 visstidsanställda.
Med tanke på personbilsproblematiken som vi också ställts inför så är detta, om man ska uttrycka sig på ren svenska, milt sagt alldeles åt helvete. Det blir riktigt riktigt jobbigt att klara av det här, säger Metall-klubbens förhandlingsansvarige, Mikael Sällström, till TT.
Upp till 350 anställda på Volvo Wheel Loaders i Arvika, som tillverkar hjullastare, kan tvingas lämna sina jobb fram till mars nästa år på grund av nedskärningarna på Volvo Lastvagnar, uppger Nya Wermlands-Tidningen på nätet.
Sedan semestern har orderingången sjunkit drastiskt. Särskilt från Europa men även Nordamerika, säger platschef Bengt Lundström till tidningen.
Erik Pettersson, ledamot i klubbstyrelsen vid Volvo Lastvagnar i Umeå, säger:
Man har haft för stor kostym. Det är ganska uppenbart att man tillverkat för många lastbilar i förhållande till hur många som säljs, säger han.
Volvo Lastvagnar hänvisar dels till en tydlig konjunkturavmattning, men även till att läget har förvärrats av den senaste tidens finansiella oro och kreditåtstramning.