Tågen sena som aldrig förr

Tågen i Sverige är sena som aldrig förr. Förra året var tågen försenade med 87 380 timmar, fem procent mer än året innan.Förseningar och inställda tåg kostade SJ över 60 miljoner kronor 2001.

GÖTEBORG (TT)2002-01-24 09:56

Förseningarna motsvarar totalt 3 640 dygn, nästan tio år, skriver Göteborgs-Posten.

Näringsdepartementet har krävt att tågförseningarna ska minska, och inför förra året var Banverkets och tågtrafikföretagens målsättning att få ner förseningarna med fem procent. Det blev i stället en ökning med 5,3 procent. SJ:s kostnader sköt i höjden.

-- Det kostade oss 61,2 miljoner, drygt tio miljoner mer än året innan, säger Jan G Forslund, chef för SJ:s produktionsdivision.

I den siffran räknas bland annat buss- och taxiresor, matcheckar och hotellnätter in.

Resegaranti

SJ inför en resegaranti till resenärerna i år men hur den ska utformas är oklart.

Bengt Sundin på Banverket är ordförande i den grupp som arbetar med att minska förseningarna. Han tycker inte att förra årets facit är acceptabelt.

-- Nej, det är ett misslyckande. Men det finns förklaringar. Man glömmer att trafikvolymen har ökat. Vi har kört sju procent fler persontåg i år mätt i tågkilometer, säger han.

En stor del av förseningarna berodde på snöovädren i februari och december.

I fjol kom 90 procent av persontågen och 71 procent av godstågen fram i tid.

I december försenades och inställdes mängder av tåg sedan de nya Regina-motorvagnarna drabbats av frusna vattentankar, hjulskador och krånglande strömavtagare.

Akuta reparationer

Bristande ekonomi har även inneburit att planerat underhåll fått ersättas av akuta reparationer. I år omfördelar Banverket sina resurser från olika typer av nybyggen till förebyggande underhåll, för att få ner antalet förseningar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!