Förseningarna motsvarar totalt 3 640 dygn, nästan tio år, skriver Göteborgs-Posten.
Näringsdepartementet har krävt att tågförseningarna ska minska, och inför förra året var Banverkets och tågtrafikföretagens målsättning att få ner förseningarna med fem procent. Det blev i stället en ökning med 5,3 procent. SJ:s kostnader sköt i höjden.
-- Det kostade oss 61,2 miljoner, drygt tio miljoner mer än året innan, säger Jan G Forslund, chef för SJ:s produktionsdivision.
I den siffran räknas bland annat buss- och taxiresor, matcheckar och hotellnätter in.
SJ inför en resegaranti till resenärerna i år men hur den ska utformas är oklart.
Bengt Sundin på Banverket är ordförande i den grupp som arbetar med att minska förseningarna. Han tycker inte att förra årets facit är acceptabelt.
-- Nej, det är ett misslyckande. Men det finns förklaringar. Man glömmer att trafikvolymen har ökat. Vi har kört sju procent fler persontåg i år mätt i tågkilometer, säger han.
En stor del av förseningarna berodde på snöovädren i februari och december.
I fjol kom 90 procent av persontågen och 71 procent av godstågen fram i tid.
I december försenades och inställdes mängder av tåg sedan de nya Regina-motorvagnarna drabbats av frusna vattentankar, hjulskador och krånglande strömavtagare.
Bristande ekonomi har även inneburit att planerat underhåll fått ersättas av akuta reparationer. I år omfördelar Banverket sina resurser från olika typer av nybyggen till förebyggande underhåll, för att få ner antalet förseningar.