Behåll dem på, säger polisen.
I alla fall när det gäller mellersta och norra Sverige.
I de delarna av landet är visserligen de stora vägarna nu oftast torra, men på de mindre kan det fortfarande ligga snö och isbark.
- Mitt råd här är att behålla dubbdäcken på, och man kan köra även efter den 15:e om det förväntas vinterväglag, säger Bengt Stadin, länsvakthavande polisbefäl i Östersund, till TT.
Den 15 april är lagändringens nya dubbdäcksdatum, som möjligen kommer som en överraskning för somliga.
Otur för lagskrivarnaFörr har det varit tillåtet med dubbdäck till och med 30 april, oavsett väglag. Från och med på torsdag ska däcken av, såvida det inte råder vinterväglag.
Med tanke på den gångna fimbulvintern kunde lagskrivarna knappast valt ett sämre år, men ändringen är ett faktum och bakgrunden till den kortare dubbsäsongen är larmen om hälsofarliga partiklar som däckens piggar river upp ur asfalten.
- Det är självklart att man ska följa reglerna, men det finns ju undantag tills väglaget blir bättre, säger Göran Andersson, utredare på Transportstyrelsen.
Luriga aprilmolnPå många håll i landet kan vägläget vara vanskligt att bedöma.
Många monterar bort dubbdäcken, inte minst som de bidrar till en högre bensinförbrukning, samtidigt som mer snö kanske väntar bland aprilmolnen.
- Dessutom, säger Bengt Stadin, kan det töa på dagarna och rinna ut vatten på vägbanorna som sedan fryser när temperaturen sjunker under noll på nätterna.
TT: Ställs trafikpolisen inför svåra avväganden nu efter den 15:e?
- Nej, egentligen inte. Vi måste vara ganska toleranta och flexibla och vi kommer att vara försiktiga med att bötfälla folk. Trafiksäkerheten måste gå i första hand.
TT: Så du tycker man kan vänta att ta av däcken om man ska köra i mellersta och norra Sverige?
- Ja, mitt råd är att behålla dem på ett tag till.