Publikrekord på knuttarnas hjulafton

En försmak av sommaren så här mitt i smällkalla vintern. Alla nya och gamla hojåkare brukar få kollektiv västkustfrossa så här dags vart annat år och likt lämmlar vallfärda mot ett enda mål: Göteborg och hojmässan På två hjul. Nytt besökarrekord väntas. Förstås.

GÖTEBORG (Corren)2003-01-25 11:59

Allt från skinande blanka och färgstarka streetfighters med fler hästkrafter än kilo torrvikt till diskret eleganta stadscyklar utan motor men med automatik för både växel och lyse slåss om den månghövdade publikens gunst innan hojexpon På två hjul på Svenska Mässan i Göteborg stängs klockan 17.00 på söndag.

Cirka 60000 besökare väntas de fyra mässdagarna, vilket är nytt rekord. Projektledaren Suzanne Lundström tror dock att detta är i underkant.

- På öppningsdagen hade vi 8500 besökare, vilket är 2000 flera än förra gången (2001) På två hjul arrangerades här i Göteborg, säger Suzanne Lundström.

Men precis som vanligt är gubbarna och grabbarna överrepresenterade. Och precis som vanligt klämmer, känner och spanar de in allt nytt - och med precis samma glansiga ögon inför allt det blänkande kromet.

Nyheterna är många, men dessvärre är mycket bara skådebröd. Som kulthojarna och mässans värsta dragplåster: Harley-Davidsson. Sveriges tilldelning för 2003 är 2000 cyklar till ett pris mellan cirka 150000 och 250000 kronor. Stycket, förstås. Men det är lapp på luckan för denna säsong.

Tecknar du dig för en ny hoj nu, blir det leverans säsongen 2004, enligt generalagenten. Men glo går för sig redan nu.

Och många gör nog just bara det, även om hojåkarna bara blir fler och fler. Största procentuella ökningen svarar tjejerna för. I dag är nästan var femte elev på körskolorna tjej, väsentligt mera än för tio år sedan.

Sedan i mitten av 1990-talet har antalet registrerade motorcyklar också fördubblats till 201000, och branschen räknar med att sälja 16 000 nya i år. Till detta kommer privatimporten från utlandet, ett måste när det inte går att köpa den nya drömhojen hos de svenska försäljarna.

Ducati lanserar efter några år lite i skymundan modellerna 749 och 999, som skall föra det så anrika italienska märket till en mer framskjuten position med futuristiskt sportig design och mer än nog hästkrafter för att ta föraren härifrån till evigheten på nolltid.

Samma sak gäller Suzukis nya värstinghoj GSX-R 1000, eller vad sägs om 162 hästar att dra fram de 169 kilogrammen. Man svettas vid tanken, och det är definitivt inte värmen i utställningshallarna som får transpirationen att sätta fart.

Även engelska Triumph visar ett par nyheter för den svenska publiken här på mässan, trots att producenten har ett motigt 2002 bakom sig. I mitten av mars 2002 brann nämligen fabriken ner till grunden. Orsaken är inte klarlagd, men frånvaron av sprinklersystem bidrog naturligtvis till att skadorna blev så stora. I mitten av september stog den nya fabriken klar, men det komer nog att råda viss brist på Trajjor för Englandsentusiasterna ett bra tag framöver, enligt generalagenten.

Men mässan är också en upplevelseexpo. Våghalsiga förare visar vad supermotard- och trialbågarna kan klara av, och lite till, på en speciell och mycket besökt bana.

Och just dessa bågar går verkligen mot en renässans. Kanske är det för att det inte är lika lätt att bli av med körkortet när man busar i skogen som i stan?

Nytt för i år på mässan är det som på svengelska kallas ATV, All Terrain Vehicles, fyrhjulingar med hojmotor.

Den som vill kan under besöket också ta förarbevis för EU-moppe genom en intensivkurs. Smakar det, så kostar det. 500 spänn, närmare bestämt.

Men för att mota Olle i grind och försöka bli av med de hjälmlösa fartdårarna på sina trimmade EU-moppar kom branschen i samarbete med bland annat polisen och Vägverket med ett förslag till strängare straff för den som kör trimmat/hjälmlöst och sanktioner för de försäljare som trimmar mopparna redan första mässdagen.

Allt för att minska dödstalet (12 förra året) och få färre personskador. Dessutom minskade de många krascherna med "bara" plåtskador som följd, eftersom dessa drivit upp försäkringspremierna till nära nog astronomiska nivåer.

Men på drömfabriken i Göteborg var det ändå många, både yngre och äldre, som ställde frågan om EU-mopparnas trimningsvillighet. Vad svaren blev, vet vi inte.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om