Per Ahlenius är enhetschef för Samhällsplanering vid Trafikverket. Han säger att det finns flera sätt att få till ett bygge av en station i Godegård.
– Järnvägsplanen för den här delen har vunnit laga kraft och är den man arbetar efter just nu. Men om man vill lägga till saker, exempelvis en perrong, är det fullt möjligt att göra en utredning och en ny järnvägsplan för den delen av arbetet.
Han fortsätter:
– Det är också fullt möjligt att bygga en perrong i efterhand. Det är inte så att den chansen försvinner bara för att det dras dubbelspår förbi orten, justeringar går alltid att göra. Men i de dialoger vi tidigare haft har regionerna sagt att man inte haft för avsikt att stanna trafiken på den här sträckan i Godegård, därför är utbyggnaden nu planerad utan perrong.
Han påpekar att det inte är Trafikverket som sitter på besluten vad som ska byggas. Det gör kollektivtrafikmyndigheterna i respektive län, Regionerna i Örebro och Östergötland.
– Vi tillhandahåller infrastrukturen efter de önskemål som finns. I det här fallet skulle jag säga att det är regionerna i de båda länen som har svaren på den här frågan. Om de ser att det finns ett underlag att trafikera den här delen och stanna på den här specifika orten ser vi inga problem att lösa det.
Tågab har redan sagt ja till att stanna, om det finns en perrong. Räcker inte det?
– Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv skulle jag väl gissa att det är lite för tunt underlag med en tur i veckan, man behöver nog tätare trafik än så.