Regionerna tveksamma: "Tar tid att stanna en gång till"

"Förra gången vi hanterade frågan var vår bedömning att vi skulle förlora fler resenärer på ett tågstopp i Godegård än vi skulle vinna".

Motala kommun vill ha tågstopp i Godegård. Regionerna är dock tveksamma.

Motala kommun vill ha tågstopp i Godegård. Regionerna är dock tveksamma.

Foto: Maxim Thoré

Godegård2022-03-13 19:00

Orden kommer från Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef i Örebro län. 

– Våra resenärer värderar en kort restid och det tar tid att stanna vid en station till. Det var den bedömning vi gjorde när frågan senast var aktuell. 

Region Örebro är tillsammans med Västmanland, Dalarna och Gävleborg ägare till Tåg i Bergslagen som trafikerar sträckan från Hallsberg förbi Godegård ner till Motala och Mjölby. Det är regionerna som beslutar om vilken trafik de vill ha utförd och Tåg i Bergslagen som har ansvaret att sköta den.

– Det som komplicerar den här frågan är att Godegård ligger i Östergötland och Motala kommun, vilka inte finns med i ägarstrukturen för Tåg i Bergslagen.

Fredrik Eliasson säger samtidigt att man diskuterar gränsöverskridande frågor med alla län. 

– Det är inte så att vi hanterar den här frågan helt utan att prata med våra kollegor. Just det här ärendet har inte varit aktuell på ett tag och förra gången det diskuterades var bedömningen att det inte tillförde de värden som vi skulle vilja se för att motivera att stanna. Men om det tillkommit nya fakta i den här frågan som gör den aktuell är vi givetvis beredda att diskutera igen, det utesluter jag inte alls.

Michael Cornell är tf ordförande i Trafik- och Samhällsplaneringsnämnden vid Region Östergötland. Han säger så här om det pågående arbetet med att bygga dubbelspår på sträckan:

– Motala har ett guldläge att utnyttja nu. I och med utbyggnaden har utföraren möjlighet att öka sin kapacitet ner till Mjölby via Motala. Men vi inom Region Östergötland kommer inte att trafikera Godegård med Östgötapendeln, det ser jag som omöjligt.

Regionen har tidigare tagit beslut om den framtida tågtrafiken i länet, i ett dokument som kallas Tågstrategisk målbild 2040, men där fanns inte ett tågstopp i Godegård med.

– Godegårdsområdet är för litet. Man har satt en gräns på 4 000 invånare i en cirkel runt omkring ett samhälle för att det ska vara möjligt att öppna en ny station. Jag ser att det främst får bli en diskussion mellan Region Örebro och Trafikverket, eftersom regionen finansierar den trafik som passerar Godegård.

Han fortsätter:

– Vi är tills viss del delaktiga i ett sånt beslut eftersom det ligger i vårt geografiska område och om det framkommer nya uppgifter får man titta på hela bilden och ta ett beslut utifrån det. Vi måste vara så flexibla om det dyker upp nya saker. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!