Kjell Fransson är sammankallande i en grupp på fyra personer som utsetts av kommunalrådet Mark Henriksson (M) att med förnyad fart ta sig an frågan om ett tågstopp i Godegård.
Eller som Kjell Fransson påpekar; ett tågstopp i gränslandet.
– Den här frågan är mycket större än bara Godegårds samhälle. Det är en möjlighet att länka samman ett stort geografiskt område och två olika regioner.
Förutom honom själv består gruppen av Sten Westberg från Centern, Nils-Ingvar Graan (KD) och Urban Nilsson från Moderaterna.
– Det finns en stor samsyn bland alla politiska partier i den här frågan och det tror jag är en stor styrka i det fortsatta arbetet.
Nästa steg i processen är att Motala kommun är på väg att bjuda in till ett större möte, i Askersund, med representanter från båda kommunerna samt inbjudna gäster från Region Östergötland och Örebro, Trafikverket, Tåg i Bergslagen, SJ samt Tågab som till viss del trafikerar sträckan.
– Vårt mål är att kunna övertyga främst regionerna att det här är en väldigt bra satsning. Jag tror att de negativa svar som vi fått tidigare byggt på en hel del okunskap, att man helt enkelt inte varit tillräckligt insatt i frågan, menar Kjell Fransson.
Han fortsätter:
– Det här kommer inte kosta någonting för någon annan. Vi i Motala kommun är beredda att betala investeringen som enligt beräkningar ligger på mellan 3-5 miljoner. Mycket av infrastrukturen byggs redan i samband med dubbelspårsutbyggnaden, att lägga till en perrong är egentligen en ganska liten åtgärd i sammanhanget.
Men behövs verkligen tåg för Godegårdsborna, räcker inte busstrafiken som finns idag?
– Nej. Det går ett antal turer per dag måndag till fredag, men inga på helgerna. Nu ska det byggas ut med anropsstyrd trafik på helgerna men vi anser ändå inte att det är tillräckligt. Tåget skulle ge nio dubbelturer per dag i veckorna, som tidtabellen ser ut idag. Dessutom skulle en resa till Motala ta 11 minuter mot cirka 45 minuter idag. Det är en avsevärd skillnad.
– Sen får man inte glömma bort att det inte går någon kollektivtrafik alls från Godegård och norrut. Med ett tågstopp skulle det öppnas helt nya möjligheter för många i gränslandet att både studera och arbeta på andra orter norröver.
Hur är din egen känsla, kommer ni lyckas med uppdraget?
– Jag tror på ett genombrott i den här frågan. Kommunen och bygderådet har väldigt bra argument.