Efter 150 år dubblas spåren förbi Godegård

Det kommer bara att ta några minuter för tågen att åka sträckan. Då beräknas dubbelspåret mellan Jakobshyttan och Degerön att vara klart.

13 kilometer lång är sträckan mellan Jakobshyttan och Degerön som nu får dubbelspår. Ungefär halva sträckan får ny sträckning och för att bygga den nya banvallen har de 500 000 kubikmeter sprängsten som sprängts bort för att ge plats för spåren använts.

13 kilometer lång är sträckan mellan Jakobshyttan och Degerön som nu får dubbelspår. Ungefär halva sträckan får ny sträckning och för att bygga den nya banvallen har de 500 000 kubikmeter sprängsten som sprängts bort för att ge plats för spåren använts.

Foto: Thomas Augustsson

Godegård2023-12-03 19:00

I december 1873 stod järnvägen mellan Hallsberg och Mjölby klar och de första tågen rullade förbi Godegård. 150 år senare byggs det återigen järnväg i Godegårdsskogarna. Det byggs dubbelspår mellan Jakobshyttan och Degerön, vilket är den femte etappen i arbetet i dubbelspårsutbyggnaden mellan Hallsberg och Degerön.

– Jag har fått höra att de byggde hela sträckan på mindre än tre år. Så några har frågat vad vi sysslar med som tar tre år på oss för att bygga bara den här sträckan. Men vi gör det lite bättre än vad de gjorde då, säger Lars Bergström, Peabs projektchef för bygget, och skrattar.

undefined
13 kilometer lång är sträckan mellan Jakobshyttan och Degerön som nu får dubbelspår. Ungefär halva sträckan får ny sträckning och för att bygga den nya banvallen har de 500 000 kubikmeter sprängsten som sprängts bort för att ge plats för spåren använts.

Totalt är det 13 kilometer järnväg som ska byggas på sträckan på uppdrag av Trafikverket. Man följer delvis det gamla spåret men på ungefär halva sträckningen tar spåren en helt ny väg genom naturen. De första två åren av projektet handlade om planering och markarbeten. En del i det har varit att spränga bort berg där spåren ska gå.

– All sprängning i projektet är klar. Det som kommer hända framåt nu är det vi kallar BEST-arbete. Bana, el, signal, tele, helt enkelt järnvägsbyggnation.

Ungefär 500 000 kubikmeter jord och berg har hanterats i projektet, i stort sett har allt material använts inom projektet och berget har krossats på arbetsplatsen till byggmaterial i de nya järnvägsspåren.

– Då minskar man miljöpåverkan med transporter och annat. Det är vissa fraktioner, som järnvägsmakadam, där vi inte har haft tillräckliga volymer och det uppfyller inte kvalitetskraven. Så det har vi fått köpa in. Men förutom det så har vi varit helt självförsörjande i projektet.

undefined
Den gamla banvallen norr och söder om Godegård kommer att byggas om till gång- och cykelbana. Tillsammans med nya och befintliga vägar kommer det gå att cykla de 36 kilometerna från Degerön till Stenkumla.

När vi åker ut för att titta till arbetet berättar Bergström att de under hösten haft fokus på att lägga ut spåren. De första rälsbitarna levererades i somras och det är inga små bitar som ska läggas på plats.

– De är 420 meter långa och väger 60 kilo per meter så varje rälsbit väger ungefär 25 ton. Så de drar man fram. Det är 13 kilometer vi ska bygga men halva sträckan bygger vi bara enkelspår för där ligger det redan ett spår. Men totalt är det ungefär 39 000 meter räls vi har planerat att lägga. Utöver dubbelspåret ska vi också göra ett uppställningsspår för tåg som är cirka 1 000 meter, säger Bergström.

Under vintern kommer intensiteten i arbetet gå ner för att sedan växlas upp igen framåt våren. Då kommer runt 70 personer jobba hårt med att få alla bitarna på plats.

– Tanken är att vi ska släppa på tågtrafiken under sommaren 2024 så då måste allt vara klart. Sen har vi arbeten att göra efter att vi har släppt på trafiken. Banvallen där järnvägen går i dag ska göras om till gång- och cykelbanor. Vi kan inte lyfta bort det gamla innan vi är klara, så vi räknar med att ha slutbesiktning här i november nästa år, säger Bergström.

undefined
Vid Godegårds kyrka byggs en tunnel under järnvägen. I själva Godegård och Anderstorp byggs broar som ersätter de nuvarande plankorsningarna.

Nu är det inte bara ny järnväg som byggs i projektet. Samtidigt som dubbelspåret byggs alla plankorsningar på sträckan bort. Det blir en ny bro vid Anderstorp norr om Godegård. Det byggs även en bro i Godegård som ersätter plankorsningen inne i samhället och korsningen vid Godegård kyrka ersätts med en tunnel under spåret. 

– Det är ur säkerhetssynpunkt. Nu vet jag inte om det hänt någon olycka här. Men det är alltid skönt att få bort allting från spåren. Det är ju tragiska saker när de händer.

undefined
Kärleksstigen är viktig för Godegårdsborna. Det har man tagit hänsyn till och sett till att den bevaras när man byggt den nya bron över dubbelspåret i Godegård.

Utöver det har det också byggts nya vägar till överfarterna samt 15 kilometer skogsvägar längs sträckan. I projektet har man dock inte bara tänkt på att det ska bli så bra som möjligt för oss människor. Man har också tänkt på att göra anpassningar för att både djur och natur i området inte ska fara illa. 

När man grävde ur 500 meter av Godegårdsån för att ge plats för dubbelspåren såg man till att ån förblir slingrande på ett så naturligt sätt som möjligt. Man har också anlagt en ny damm för grodor och andra kräldjur i närheten av Godegård. 

– Sen har vi en hel del faunapassager så att djur kan ta sig över spåren på ett säkert sätt, säger Bergström och pekar på ett av de rör som går rakt genom banvallen med jämna mellanrum. 

undefined
Under både vägarna till de nybyggda broarna och dubbelspåret finns faunapassager så att djur på ett säkert sätt kan ta sig fram.

Skulle du säga att det här har varit ett stort projekt med era mått mätt?

– Kontraktssumman för denna sträcka är 477 miljoner kronor och vi anser att det är ett stort projekt och framför allt ett samhällsviktigt projekt som vi är stolta över att tillsammans med Trafikverket få vara med och utveckla samt utöka möjligheten till mer miljöanpassade transporter genom att bygga dubbelspår, säger Lars Bergström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!