Fel på pumpen eller flathet från de statliga verken? Åsikterna går i sär om vad som gjorde att fredagskvällens kraftiga skyfall drabbade Gistad så hårt.
I den värst drabbade tunneln, på den lägsta punkten i området, sitter pumpen som ska ta hand om vattnet vid kraftigt regnande. Av någon anledning fungerade den inte under helgen.
-- Det kan bero på elfel eller något annat, vi vet inte, säger Agne Gunnarsson, geotekniker på Vägverket.
Enligt honom är inte vägarna eller tunnlarna dåligt byggda. I stället handlar det om flera olyckliga omständigheter som hände samtidigt.
-- Det är ett bekymmer när det kommer så mycket vatten på så kort tid. Hade samma mängd kommit under ett dygn hade pumparna säkert kunnat ta hand om det. Nu var det inte så, och blir det dessutom fel på pumparna så är problemet ett faktum.
På söndagen arbetade Vägverket och Banverkets personal med att öppna en gammal plankorsning som varit stängd sedan 1993, för att på så sätt få ut de uppåt 100 i befolkningen som varit instängda av vattenmassorna sedan i fredags kväll. Strax före klockan 17 släpptes de första bilarna förbi.
Vissa av de boende är kritiska till hur Banverket, Vägverket och driftsentrepenören NCC skött sina åtaganden.
-- Det är massor med människor här, men ingen åstadkommer någonting, säger Magnus Svensson när Corren pratar med honom på söndagen.
Han fick själv påtala det lämpliga i att öppna den gamla korsningen.
-- Det hade ingen tänkt på, och nu känns det lite sent, säger han.
Enligt Joakim Ahlström på Banverket ville man vänta in i det sista med att öppna korsningen.
-- Det är ingen bra lösning, men den enda lösningen just nu, säger han.
I stället väntade Banverket på besked från geoteknikerna om det skulle gå att få bort vattnet på något sätt. Först när det visade sig att det var en omöjlighet började man på söndagsmorgonen arbeta med att få till korsningen. Nu bemannas den dygnet runt och kan bara släppa förbi bilar när det är luckor i tågtrafiken.
Även Ingemar Kenndal som bor i området är starkt kritisk till hur verken och NCC skött sig.
-- Hade de tagit dit länspumpar redan på fredagsnatten hade vattnet varit borta för länge sedan. Det är inte regnet som är problemet utan en flathet hos Banverket och Vägverket på grund av att det är helg och att man inte har beredskap för sådana här grejer, säger han.
Vägverkets Agne Gunnarsson bekräftar att det kanske hade gått att få bort vattnet om länspumpar hade tagits dit redan på fredagen. Varför det inte gjordes är han inte helt på det klara med.
-- Jag tror att man inte fick tag på pumpar, helt enkelt. Vid översvämningarna i Ljungby förra året var det bekymmer med att det inte fanns pumpar så det räckte, så det kanske är ett generalfel hos räddningsverken, säger han.
Som det blev fanns det inget annat alternativ än att vänta med att ta dit pumpar. Vattnet har mättat jorden, och tas själva mothållet bort för snabbt blir det utglidningar i slänterna som kan få allt att rasa.
I dag, måndag, på förmiddagen ska Agne Gunnarsson tillsammans med en geotekniker från Banverket undersöka området för att ta ett beslut om vad som ska göras.
-- Jag tror att vi kommer att få sänka bort vattnet i steg. Vi pumpar till en viss nivå och avvaktar sedan i tio timmar för att se vad som händer.
Denna metod är tids-ödande, och även om pumpandet kan börja redan i dag tror Agne Gunnarsson att det kan dröja någon vecka innan vägarna går att åka på igen.