Däckfabriken i Gislaved läggs ned den 7 juli 2002. Därmed är en 108-årig däcktillverkartradition till ända i den småländska bruksorten.
Helt orimligt och oacceptabelt. Continental har betett sig på ett utomordentligt konstigt sätt, är näringsminister Björn Rosengrens spontana kommentar.
De centrala förhandlingarna avslutades på onsdagseftermiddagen. Omedelbart därefter satte sig fabriksledningen i styrelsemöte och fastställde nedläggningsbeslutet. Därefter fick de drygt 700 anställda som jobbar kvar sina uppsägningar.
Facken, Industrifacket och Sif, ville ajournera förhandlingarna ett par veckor i väntan på att industrimannen Kjell Nilsson, spekulant på fabriken, skulle lägga fram ett förslag om att driva den vidare.
Men Continental ansåg inte att det fanns några seriösa intressenter, säger Harriet Johnsdotter, förhandlingsombudsman på Sif till TT.
Gislavedfabrikens vd Gerhard Janotta fnyser när TT frågar varför man inte inväntar en köpare.
Jag har fram till i dag inte fått en enda offert. Och finns det inga bud finns det inga intressenter.
Enligt Björn Rosengren har Continental fått ett förslag av Kjell Nilsson som man skulle förhandla om nästa onsdag.
Vi har gjort allt vi kan, vi har tagit fram en köpare och föreslagit en del åtgärder, säger Rosengren till TT.
Han har inte mycket till övers för Continental.
De står inte för vad de sagt och har inte agerat på ett rimligt sätt mot Kjell Nilsson. Det är allvarligt. Det är också allvarligt gentemot facket. Man hanterar inte en så viktig fråga på det sätt som man gjort, säger näringsministern.
Thage G Peterson, regeringens specielle kontaktman i Gislavedsaffären, hävdade senare på onsdagen att förhandlingarna mellan Kjell Nilsson och Gerhard Janotta visst ska fortsätta.