-- Vi för diskussioner med en svensk intressent, säger Björn Rosengren till TT.
Förre industriministern och talmannen Thage G Peterson, som är regeringens kontaktman i ärendet, diskuterar frågan både med Continental och den tänkta ägaren.
-- Vi håller på att förhandla och får se var vi landar, säger Rosengren.
Hur många jobb som kan bli aktuella har han inget svar på för dagen.
-- Går affären i lås innebär det att man fortsätter att tillverka däck, men hur många som skulle sysselsättas och hur man lägger upp produktionen är en fråga för den nye svenska ägaren.
Samtidigt fortsätter Rosengren att kritisera Continental för nedläggningsbeslutet som innebär att 774 jobb är i fara.
-- Min allvarliga kritik är att detta är en mycket lönsam fabrik. De gör ett däck som ingen annan kan göra. Om det ska göras utanför Sverige blir det längre avstånd och dålig logistik.
-- Däcken görs för de skandinaviska och ryska marknaderna. Det är däck med högt förädlingsvärde och det är inte så lätt att bara flytta fabriken.
Rosengren ser ingen ekonomisk förklaring till beslutet.
-- Det är därför som jag har engagerat mig och gått in i detta. Vi får acceptera strukturförändringar och vara öppna för det, men det är oacceptabelt i detta läge.
Continentals presschef Andreas Meurer säger till Sveriges Radio Ekoredaktion att företaget kan komma att behålla runt 100 arbetstillfällen i Gislaved.
Företaget vill ha kvar ett lager för Nordenmarknaden, där också dubbning och montering kan utföras.
Något formellt nedläggningsbeslut är ännu inte fattat. Det definitiva beskedet om fabrikens framtid väntas om ett par veckor.
Först sedan MBL-förhandlingarna avslutats säger sig Continental vilja diskutera med intressenter som hört av sig för att köpa delar av fabriken.
Enligt Meurer rör det sig om flera svenska intressenter.