På fredagen blev det känt att den svenske intressent som vill fortsätta att tillverka däck i fabriken är Kjell Nilsson, som tidigare bland annat varit chef för Trelleborg AB.
-- Det är positivt och bara att hoppas att Continental inte ställer för höga krav, säger Birger Overgaard, Industrifackets vice klubbordförande.
Kjell Nilsson vill driva tillverkning med vinterdäcken som bas.
-- Jag har presenterat en idé för Continental om hur de skulle kunna dra sig tillbaka till sina andra centraleuropeiska anläggningar och lämna anläggningen i Gislaved, där det finns förutsättningar att göra någonting, säger Nilsson till Sveriges Radios Ekoredaktion.
Nilsson understryker att det för en överenskommelse krävs att Continental lämnar kvar så pass mycket utrustning i fabriken att det finns förutsättningar att driva fortsatt däcktillverkning.
-- Ska man göra däck så måste man ha maskiner som kan göra däcken, säger Birger Overgaard.
Bakom Nilsson finns en grupp med andra industrimän.
Samtidigt som ägarspekulationerna pågick strandade MBL-förhandlingarna om nedläggningen av fabriken. Parterna står mycket långt ifrån varandra. Den tyske ägaren Continental står fast vid att fabriken ska läggas ned, medan de fackliga organisationerna vill att driften ska fortsätta.
-- Vi var överens om att vi inte var överens, konstaterade Birger Overgaard efter sju timmars förhandlingar mellan företagsledningen samt Industrifacket, Ledarna och Sif med avbrott för ajourneringar.
Redan när TT talade med vd Gerhard Janotta inför MBL-förhandlingarna kalkylerade han med att det kunde gå till centrala förhandlingar.
Han räknade med att de skulle kunna klaras av så snabbt att styrelsen kunde besluta om nedläggning i början av mars.
Löntagarkonsulter presenterade tidigare i veckan sin rapport för de fackliga organisationerna på däckfabriken.
-- Den visar att verksamheten är lönsam, men det visste vi redan tidigare, säger Birger Overgaard.
-- Rapporten innehåller en massa argument, men företagsledningen vill inte titta på dem.
När Continental före jul meddelade att man vill lägga ned fabriken i Gislaved och flytta produktionen till andra anläggningar fanns det 774 anställda.
Sedan dess har en del fått jobb på andra håll. Arbetsmarknadsläget i regionen bedöms som relativt gott.