Karlheinz Evertz, koncernansvarig för personbilsdäck och ordförande i styrelsen för Gislaved Däck, bekräftar för Värnamo Nyheter att Gislaved skulle ha blivit billigare att bygga ut.
Men han säger samtidigt att Gislaved och fabriken i Portugal aldrig tävlade med varandra. Beslutet att bygga ut i Portugal och beslutet att lägga ned Gislaved hade enligt tyska Continental inget med varandra att göra. De fattades vid olika tidpunkter och marknaden hann förändras under tiden, heter det.
-- Gislaved läggs ned på grund av överkapacitet, säger Andreas M eurer, presschef på Continental, till tidningen.
Bidraget på 184 miljoner kronor till Portugalfabriken är utbetalt och utbyggnaden där redan genomförd. Det gjordes under 2001 och innebar att fabriken ökade produktionen från åtta miljoner till tolv miljoner däck per år. Det kostade 830 miljoner kronor. En utbyggnad i Gislaved från dagens fyra miljoner däck till åtta miljoner per år skulle ha kostat 740 miljoner kronor. Alltså 90 miljoner kronor billigare än i Portugal.
Men EU-bidraget på 184 miljoner kronor gjorde ändå utbyggnaden i Portugal billigare.