-- Projektgruppen har tagit alla beslut, allt från hur bilen ska se ut exteriört och interiört till vilka tekniska lösningar som ska finnas i den och vilken funktion de ska ha, säger Volvo Personvagnars presschef Christer Gustafsson till TT.
Kvinnor har en annorlunda syn på bilar än män och de blir också en allt viktigare konsumentgrupp för bilindustrin. När arbetet startade konstaterade projektledaren Camilla Palmertz exempelvis att 52 procent av Volvos kunder i USA är kvinnor.
-- Många funktioner är ganska radikala. Mycket handlar om att det ska vara enkelt att ha bil men också att bilen ska vara mer flexibel, säger Gustafsson, som understryker att det handlar om en renodlad så kallad konceptbil som inte på något sätt är färdig för produktion.
Inspiration
Bilen anses i stället kunna tjäna som inspiration för andra konstruktörer i framtidens bilar, men en del lösningar kanske kan anammas snabbare på befintliga modeller.
Många äldre har 50-talets Fiat 500 i levande minne som en populär, liten bil. Nu kommer Fiat med en ny minibil till Genèvesalongen som utseendemässigt är starkt inspirerad av 500-modellen och med plats för upp till fyra personer.
Bilen är också en konceptbil. Om den sätts i produktion av den ekonomiskt problemtyngda koncernen blir den en utmanare till andra minibilar som exempelvis Renault Twingo och Smart.
Smart ForFour tillverkas jämsides med Mitsubishi Colt i nederländska Bornfabriken, där Volvo i många år var partner till Mitsubishi, men nu är det svensk-japanska samarbetet inne på sluttampen.
Andra experimentbilar som testas på mässan är Aston Martin roadster, Opel/Vauxhall Trixx och en Volkswagencabriolet.
Nya produktionsfärdiga bilar som visas är bland andra Audi A 6, Alfa Romeos nya 156 Crosswagon, Peugeot 407, Skoda Octavia och Mini i cabrioletutförande.
Bilsalongen i Genève tillhör de säkra vårtecknen eftersom den hålls i början av mars varje år. Då brukar solen skina över Genèvesjön, det omgivande alp-landskapet och de drygt 700 000 besökarna som kan studera nya bilar på neutral mark.
Den annalkande våren brukar också sätta fart på tankarna på bilköp, vilket kan behövas för en bransch som haft en hel del motgångar på senare år.
Volvo och Audi tillhör dem som dragit in miljarder under senare år, medan andra haft det betydligt kämpigare. Det gäller till exempel Fiat och Opel, men även likaledes GM-ägda Saab Automobile.
Saab har inget nytt att visa upp för Europa den här gången.
Däremot har man redan visat sitt samarbetsprojekt med Subaru, fyrhjulsdrivna Saab 9-2X, som är avsedd för den amerikanska marknaden och börjar säljas i sommar.
På bilsalongen i New York i april premiärvisas också stads-jeepen 9-7X som byggs i USA i samarbete med Chevrolet.