Solen – en viktig del i framgångskonceptet Silicon Valley

Låt oss fastslå ett par saker. Silicon Valley är inte en plats, det är ett mindset. Och solen gör sig påmind hela tiden.

Foto:

Gästkrönika2017-07-13 14:14

Trots att Sverige rankas högt som innovationsnation och har fler framgångsrika startups per capita än något annat land i världen, lever drömmen om Silicon Valley kvar hos många svenska entreprenörer. Vad är det som gör Kalifornien och ”The Bay Area” till världens främsta smältdegel för innovation och entreprenörskap, och vad kan vi lära oss av kulturen och miljön?

Här, i världens centrum för teknikutveckling, Silicon Valley löper ett pärlband av högteknologiska företag längs vägen mellan San Fransisco och ned till San Jose. Koncentrationen av startups är som högst i San Fransisco och längre söderut; kring Palo Alto, Cupertino och San Jose, hittar du huvudkontoren för världens främsta IT-bolag såsom Apple, Microsoft, HP och Netflix med fler. Här finns en fantastisk mix av kritisk massa med know-how och riskvilligt kapital, en blandning som skapat förutsättningar för ett oändligt antal nya innovationer att nå världsmarknaden.

Silicon Valley är inte så ”hypat” och högteknologiskt som vi tror därhemma. Det är ”laid-back” och känns emellanåt rätt omodernt i svenska mått mätt. Det är min känsla efter snart en vecka på plats. Känslan är också att hemligheten bakom att så många framgångsrika bolag frodats här finns i kulturen, inget annat. Silicon Valley andas öppenhet, mångfald och vinnar-attityd. Det finns inget hemligt recept för hur du skapar ett framgångsrikt startup. Det är ett mindset. Du ska lyckas.

Här finns förstås mycket riskvilligt kapital, som gör att många väljer entreprenörsbanan… det hänger liksom outtalat i luften att ”det är klart att du ska försöka”. Få oroar sig över risken det innebär att starta ett företag. Fokus ligger på möjligheten att lyckas.

Många av de nystartade bolagen har liknande affärsidéer, vilket skapar en form av ”sense of urgency”. Här är det snabbhet som gäller. Framgången kommer från att experimentera, testa och utvärdera. Välja och välja bort. ”Fail fast” är rättesnöret för att våga prova. Och att våga misslyckas. För här, till skillnad från i Sverige, är det nästintill meriterande att ha en konkurs på sin CV. Att inte ha upplevt motgångar under sin karriär är nästintill diskvalificerande.

Känslan från miljön är också att den stora volymen av startups skapar kluster av bolag som jobbar inom samma branscher och med liknande produkter. Affärscoachingen blir mer specialiserad och spot-on än vad jag upplever att vi har i Sverige, där innovationssystemet känns som det i högre utsträckning består av generalister. När jag talar med Katarina Chowra, som sitter på Nordic Innovation House i Downtown Palo Alto, så beskriver hon också en skillnad i att affärscoacherna tar en mindre roll i att styra bolagen än hon upplever att vi gör hemma. ”De är med i början och sätter upp mål och mätetal, därefter backar de – och det är i högre utsträckning bolagen som coachar varandra för att gå i mål”, förklarar hon och refererar till att hon studerat en del inkubatorer och acceleratorer under sin period i ”the Valley”. Metrics är i fokus - att sätta upp kortsiktiga mätbara mål, och utvärdera mot dessa. Att inte leverera enligt plan är otänkbart. Ansvarstagandet är påtagligt. Och om du skulle misslyckas är det viktigt att du kan visa på att du gjort allt du kunnat för att lyckas. Inte minst inför investerarna. De kan ju bidra till att förverkliga din nästa idé.

Likheterna är många. Och skillnaderna lika så. Det finns nog mycket vi kan lära från Silicon Valley, och med all säkerhet mycket de kan lära från oss. Men, det finns också saker som inte går att ta med sig hem. Som solen. Och värmen. Viktiga ingredienser i framgångskonceptet Silicon Valley även de.

Intressant om Unicorns:

I tech-sammanhang har unicorns blivit begreppet för företag som värderas till en miljard dollar. I USA fanns i maj 2017 totalt 98 unicorns, vilket är ett imponerande antal. Men att Sverige har producerat sju är i sammanhanget än mer imponerande med tanke på invånarantal och storlek på den inhemska marknaden.

Svenska startups som blivit Unicorns: Spotify, Skype, King, Mojang, Klarna, Evolution Gamin och Avito.

Antal unicorns per capita i Sverige: 0,7 unicorns per miljon invånare

Antal unicorns per capita USA: 0,3 unicorns per miljon invånare

Gästkrönikör

Lena Miranda är vd på Mjärdevi Science Park i Linköping ochgästkrönikör på Affärsliv.com. I sommar reser hon runt längs USA:s västkust:"Worcation. Årets ord för att beskriva min sommar. Möjligheten att kunna kombinera jobb och semester i en miljö som andas framtid, entreprenörskap och high-tech. Och där solen värmer och landskapet bjuder på både hav och berg inom nära räckhåll. Kalifornien, the Bay Area, Silicon Valley…"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!