Hon byggde om färdtjänstbilen till sin drömhusbil

Hur får man den perfekta husbilen? Den som svarar mot alla ens önskemål och drömmar? Man gör som Ann-Mari Brengdahl. Bygger den själv.

Redo för nya äventyr. Ann-Mari Brengdahl funderar som bäst på om första resan ska gå norrut, mot norrskenet, eller söderut, mot vårvärmen.

Redo för nya äventyr. Ann-Mari Brengdahl funderar som bäst på om första resan ska gå norrut, mot norrskenet, eller söderut, mot vårvärmen.

Foto: Susanne Hasselqvist

Gammalkil2021-03-23 17:00

Hon köpte en färdtjänsttaxi, med rullstolsramp och allt, plockade ur hela innandömet och satte igång med snickrandet.

– Jag hade tittat på andra, färdiga, men ingen passade exakt, säger hon. Jag ville ha en som är lätt att köra och kan ställas på vanliga parkeringsplatser för jag ska bara ha en bil. Jag ville ha en bil där jag kan sova bra, jobba, äta och umgås. Jag provkörde många och jag hittade min favorit.

Ann-Mari ritade skisser och satte upp en kravlista. (Bilprovningen har också en.)

– Jag vill ha en säng som kan vara bäddad hela tiden, jag vill sitta skönt och ha plats för gäster, jag vill ha rejält utrymme för packning.

För att få bilen godkänd som "campingbil" krävs att den har kapacitet för de tre personer som Ann-Mari besiktigar den för. Det ska finnas plats för tre säten, men också klädupphängning, fast kylskåp, fast monterad spis, sitt- och sovplatser för tre och möjlighet att gå mellan bodelen och förarplatsen.

Ann-Mari har fått hjälp att dra elen i bilen, i övrigt har hon byggt allt själv. Återanvändning och loppis var utgångspunkten. Erfarenhet av båtliv gav idéerna. Den lilla kemtoan ryms i ett skåp byggt av gamla bräder, bordet sitter på en arm och kan snurras hur som helst och dessutom göras om till sängbotten, sittkuddarna blir madrasser, förvaring finns under alla bänkar och över förarplatsen, rinnande vatten i diskhon fixas med dunkar och fotpump.

–Duschen återstår, säger Ann-Mari. Jag tänkte fixa den med ett duschdraperi vid rampen därbak.

Ann-Mari har erfarenhet av att stuva ihop sitt liv på begränsad yta. Det började när hon seglade hem Esperanza från Holland och gjorde den till restaurangbåt i Stångån. Nästa äventyr var seglingen i lilla Nano ut på öppet hav och ner i tyska kanaler, en resa som ledde till en bok.

–Husbilen blir en sorts båt på land, säger hon. På sjön får jag uppleva världen från vattnet. Med husbilen kommer jag snabbt längre och till andra platser.

Bilen får en funktion i Ann-Mari Brengdahls ganska nystartade företag. Hon jobbar med marknadsföring och kommunikation men ger också kurser för förarintyg för båt och har alldeles nyss blivit godkänd som examinator för detta.

–Jag hann precis dra igång verksamheten när coronapandemin kom emellan, säger Ann-Mari. Då använde jag tiden till att bygga den här bilen, en förberedelse för bättre tider. Nu kan jag vara redo med kortast tänkbara varsel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!