Det är ett händelserikt år för företaget i Linköping som är börsnoterat sedan 2004. Impact coatings tillverkar ytbeläggningar på exempelvis bränsleceller som spås bli en vanlig teknik i framtidens elbilar. Företaget minskade ordentligt sitt rörelseresultat för helåret, till -30,1 miljoner kronor (-6,1 föregående år). Samtidigt ökar bolagets soliditet – ett nyckeltal som anger hur stor del av tillgångarna som är finansierade med eget kapital – med 20 procent, upp till 85,4 procent. Företagets likvida medel ökade till nära 65,4 miljoner (22,1). I december slutförde man en kapitalanskaffning, och fick in 109,4 miljoner kronor före emissionskostnader. Med detta fick företaget också en ny huvudägare, Luxemburg-baserade aktiefonden Accendo Capital.
– Bolagets likviditet är därför god och kapitalet ska användas till att finansiera vår intensifierade satsning främst på bränslecellsmarknaden i Kina, men även i övriga Asien, Europa och Nordamerika, skriver vd:n Henrik Ljungcrantz i sin kommentar till bokslutet.
Han hänvisar till bolagets konkurrenskraft och strategiska fokus på bränslecellsbeläggningar. Företaget försöker att slå sig in i Kina där marknaden är i snabb tillväxt till följd av den kinesiska regeringens stöd till företag och myndigheter som producerar tyngre vätgasdrivna fordon som bussar och lättare lastbilar.
Impact coatings har också noterat ett ökat intresse för sin teknik i Europa, för bränslecellsplattor (franska Michelins beställning kom efter nyåret) men också för beläggningar på reflektorer på exempelvis billjus.
Minusposterna fortsätter dock att tynga bolaget. Ljungcrantz förklarar det med utvecklings- och omställningskostnader:
– Även om intresset är stort så tar det ett tag innan intäkterna från nya ordrar börjar synas i vårt resultat. Det i kombination med att vi har tagit en stor del av kostnaden kopplad till vårt omställningsarbete mot en mer industrialiserad produktion, för att kunna möta den ökade efterfrågan, belastar resultatet, skriver vd:n.
Man har också drabbats av försenade leveranser till kinesiska bolaget China hydrogen energy (CHE), en order värd 100 miljoner gällande en leverans av åtta–tio beläggningsmaskiner över tre års tid. Orsaken att CHE meddelat att bygget av deras första fabrik har försenats. En order till japanska Optorun väntas däremot ske under 2018.
– Samarbetet med Optorun är ett viktigt framsteg för oss på den asiatiska marknaden. Vi arbetar aktivt med att få fler lokala partners då lokal närvaro är viktigt på för att bygga upp denna marknad, säger Henrik Ljungcrantz.