I går började elever och personal på Fornåsa/Klockrike skolor sitt matteår där eleverna ska få upptäcka matematiken i vardagslivet.
Gårdagens aktiviteter innebar en mattevandring runt skolan där eleverna vid olika stationer fick prova på allt från att väga frukt, räkna ut hur lång tid bussen tar utifrån tidtabellen, jämföra priser på godis till att ta reda på kokpunkten.
Vid torgståndet skulle de mindre barnen väga frukt under ledning av två sexor.
- Vilken frukt är tyngst tror ni? undrar Daniel Löfstedt
- Bananen tror jag, säger Mikael Säberg.
- Äpplet, säger Martin Berg och väger frukten i händerna. Och får medhåll av de andra runt torgståndet.
När frukten läggs på vågen visar det sig att bananen väger mest.
- Då hade jag rätt konstaterar Mikael Säberg och ler nöjt.
Vid kyrkan får eleverna upptäcka matematiken inne på kyrkogården samt att räkna ut hur lång ena delen av kyrkmuren är.
- Hur lång tror ni muren är? frågar läraren Monica Karlsson.
Resonemanget sträcker sig mellan 20 och 45 meter för de båda grupperna med tjejer och killar i årskurs tre till fem.
- Det är svårt med långa sträckor, konstaterar Amanda Brügge.
Hon tycker att matte är jätteroligt.
- Det roligaste är att ställa upp tal, berättar hon.
När barnen gissat klart är instruktionerna att räkna hur många vanliga steg de tar på en 10 meters sträcka. Efter det stegar de utmed muren.
- Varje gång ni gått 15 steg hur många meter har ni gått då? frågar Monica Karlsson.
- 10 meter, svarar eleverna snabbt.
- Vi fick muren till att vara 48 meter, säger Emil Lindberg.
- 60 meter tror vi, säger Carina Gustafsson.
För att ta reda på det exakta måttet tar de fram måttbandet och mäter muren.
Resultat blir drygt 50 meter.
- Ni var nära allihopa, berömmer Monica Karlsson och förklarar syftet med dagen:
- Det är en inkörsport som ska visa att det är roligt med matte och att det finns matte i så mycket runtomkring oss.