Hon hade sina idéer om ett hjälpmedel med hjul, en korg för att kunna ställa till exempel matkassar i och broms så att det inte tog herraväldet över användaren i nedförslut.
Det färdiga resultatet har förändrat gatubilden i Sverige och fört med sig en helt ny frihet för en massa människor.
Rolf Ahlberg drev Ahlbergs Mekaniska verkstad i Sala som hade en viss tillverkning av hjälpmedel för rörelsehindrade, och han blev tillfrågad om företaget kunde utveckla en produkt som tillgodosåg Västeråsdamens önskemål.
Efter en hel del tänkande, och två prototyper var den klar 1980. Produktnamnet blev rullator, och den första modellen fick namnet Kombi. Den var lackad i den mellanblå färg som fortfarande är den vanligaste, åtminstone i våra trakter, hade en hylla måttsatt efter dåtidens läskbackar och en hållare att klämma fast käppen i monterad på aluminiumramen.
Den hade också försetts med en liten sits att vila på om färden blev lite för lång för att klaras av i ett svep och bromsar på bakhjulen som manövrerades med handtag och vajrar, precis som på en cykel.
Ahlbergs Mekaniska var inte ensamma om innovationen, den fanns även på andra företag, men man kan nog säga att Sverige som land var först i världen med hjälpmedlet. I dag finns det tre tillverkare i Sverige som är att räkna med.
Ursprungsmodellen förfinades under åren och fick tillval som släpbroms som gjorde att den inte rullade i väg och enhandsstyrning för de som bara hade en brukbar arm.
-- Vi mönsterskyddande designen och utförandet som gjorde den hopfällbar, säger Anki Strömberg, säljchef på Ahlberg Leber som företaget heter i dag efter sammanslagningar och uppköp.
Nästa modell, Kombinette, kom 1984. Då ersattes vajerbromsarna av dragstänger, som fordrar betydligt mycket mindre muskelkraft, och ramen blev i stort sett rätvinklig som vi känner igen den i dag från gator och torg. En förbättrad version som kom 1992 döptes till Rollette men det fordras ett tränat öga för att skilja de senare modellerna åt.
-- Vi har genom åren hoppats på att få byta färg på dem, vi var så trötta på blått, men de som använde rollatorerna tyckte att det var så fin färg så det blev inget med det, säger Anki Strömberg med ett leende.
Sex år senare, 1998, lanserades dagens storsäljare Fellow, som är engelska för vän eller kompis.
-- Den har helt ny design och vi fick hjälp av ergonomer då vi tog fram den.
Bland annat är handtagen vända i färdriktningen vilket gör att användaren liksom går i rollatorn, som den numera heter.
-- Det ger bättre balans och hållning. För var det lite så att först kom rollatorn och sen kom en person bakefter med lite böjd rygg och sköt på. Nu går de mera i samklang med varandra, säger Anki Strömberg.
Men grundkonceptet är detsamma som togs fram 1980. Det är fortfarande fyra hjul, lastmöjlighet, broms och sits som gäller. Ett antal varianter finns, smala, breda eller höga och utrustning finns att köpa till; bland annat en shoppingväska med lock eller ett ryggstöd för ännu bekvämare vila. Numera är standardfärgen mörkt grön och kompletterar den röda rollatormodell som följde i boet när en av konkurrenterna gjorde gemensam sak med Ahlbergs och ett nytt företag bildades.
Inga revolutionerande förändringar är att vänta på rollatorfronten, i alla fall inget som Anki Strömberg vill avslöja. Produkten är vad som på försäljarspråk kallas mogen. Nu är det bara finputsningar som kan komma till och kanske nya användningsområden. Två produktutvecklare arbetar med egna idéer och förslag från användare och den så kallade marknaden.
Den sociala aspekten av rollatorn kan knappast överskattas. Den har givit dagens åldringar en rörlighet och frihet som nog ingen kunde ana för tjugo år sedan, och målgruppen växer.
-- Vi har ungefär 40 procent av marknaden och säljer i dag drygt 30 000. Produktionen ökar varje år, säger Anki Strömberg.
Man har viss export bland annat till de skandinaviska länderna och USA men i det kontinentala Europa dominerar lågprisimport från Asien.
-- Vi får se om marknaden i framtiden vill ha billigare rollatorer med sämre hållbarhet eller om man föredrar den kvalité vi levererar nu.
Att de håller länge kan verifieras av ett nyinkommet brev från en kund i Holland som undrar om det fortfarande finns reservdelar till den första modellen, Kombi, att köpa. Men så länge lagerför man inte reservdelar, det utrangeras fem år efter att modellen slutat tillverkas.