– Det är förstås kul att bli nominerad, när det är elever som tyckt till, säger Magnus när vi ses på hans arbetsplats mitt under en engelskalektion.
Mellan tvåan och trean på gymnasiet åkte den då 18-årige Linköpingskillen till Dallas i Texas för att göra ett utbytesår. En tid som gav mycket och också blev den stora anledningen till att Magnus sedan fem år tillbaka arbetar som lärare.
– Mamman i den familjen jag bodde hos arbetade som lärare. Hon gjorde verkligen allt för sina elever och la ner mycket extra tid på kvällar för att hjälpa elever som hade det svårt på ett eller annat sätt. Det var ett utsatt område, med många "trasiga" hem, där ungdomarna inte hade världens bästa förutsättningar i livet, berättar Magnus och fortsätter:
– Hennes inställning var häftig, men också främmande när jag tänkte på vissa av de lärare jag själv mött. Jag kände direkt, att det här vill jag också göra. Jag vill göra skillnad och visa alla dåliga lärare jag haft, att det går att göra jobbet så mycket bättre.
Magnus poängterar att lärare han själv haft också varit bra.
– Oja, det fanns de som undervisade med värme, de var öppna i sinnet och förstående. Sedan fanns det de med mer auktoritär stil som ville ha respekt, fast de var inte så måna om att ge respekt.
Hur ska en bra lärare vara?
– Jag förstår att mina lärare fick gråa hårstrån av mig. Jag hade svårt att vara still och kunde vara jättestörig. Men det gäller att möta eleven och verkligen bry sig om människan. Allt handlar om att bygga relationer. Då tror jag mycket är vunnet och det blir enklare att nå en ömsesidig respekt. Min första regel är att vara mig själv i alla situationer, förklarar Magnus.
Han lägger till.
– En dos humor som lärare är heller aldrig fel. Att ha kul i klassrummet är viktigt för mig.
Finns det en risk att som lärare "bry sig för mycket"?
– Absolut. Det är en fin balansgång. Det är ofta jag känner att jag kunde eller borde gjort mer. Bra att det då finns kollegor att bolla med och diskutera hur mycket tid och energi det är rimligt att lägga ner på en enskild elev. Min fru brukar också vara bra på att säga till när det blir för alltför mycket engagemang för jobbet. Men det är svårt. Jag gör det jag gör med hjärtat även på arbetstid. Ibland blir det en del arbetstid utanför ordinarie arbetstid.
Hur har det gått att bygga relationer till eleverna under pandemin med all distansundervisning?
– Det har varit värdelöst. Det har varit svårt att undervisa mot en skärm. Det går inte att sätta sig och snacka skit med en elev i några minuter när jag tycker det behövs. Jag är jätteglad att allting är tillbaka till ett mer normalt läge nu.
Magnus undervisar i naturkunskap, engelska och idrott.
– I engelskan har jag som regel att både jag och alla elever ska prata engelska under hela lektionen. Om jag missar, måste jag göra tio armhävningar per svenskt ord. Om eleverna pratar svenska får dem ställa sig framför resten av klassen och hålla en presentation på engelska om ett föremål som väljs av mig. Presentationen ska vara cirka en minut.
Lärargalan sänds på TV7 onsdag 10 november klockan 20.00 och finns sedan på TV4 play. Programledare är Mark Levengood och Lärargalans grundare Beata Kull.